1

رئیس سازمان شیلات ایران: سال آینده به مزارع میگو بدون بیمه اجازه فعالیت داده نمی‌شود

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: سال آینده به هیچ یک از مزارع میگو بدون انجام بیمه اجازه فعالیت داده نخواهد شد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، خون‌میرزایی در دومین جلسه ستاد میگوی استان گلستان در دفتر استانداری به ریاست حق شناس استاندار گلستان که به منظور بررسی مراحل ساخت و بهره‌برداری از سایت گمیشان، میزان سرمایه‌گذاری و گزارشی از وقوع بیماری لکه سفید برپا شد، اظهار داشت: فصل پرورش آینده در مجتمع میگوی گمیشان بسیار مهم است بنابراین سازمان شیلات با هم‌افزایی دامپزشکی بسیار سختگیرانه در مورد مسائلی از جمله بیمه و رعایت الزامات دامپزشکی ورود خواهد کرد.

وی افزود:‌ در سراسر دنیا بیماری به عنوان یک واقعیت در کنار پرورش پذیرفته شده است ما نیز باید پرورش را با احتیاط کامل در کنار بیماری ادامه دهیم که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان‌ دامپزشکی برای استفاده از دانش روز در این بخش منعقد شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان این که سال آینده به هیچ یک از مزارع بدون انجام بیمه اجازه فعالیت داده نخواهد شد، تصریح کرد: با توجه به این که پرورش آبزیان مشمول بیمه اجباری شده است سال آینده تک تک مفاد این بیمه اجباری اجرایی خواهد شد و به هیچ عنوان مزرعه‌ای حق فعالیت بدون بیمه را نخواهد داشت.

وی همچنین افزود: تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از جمله صندوق توسعه ملی سرمایه در گردش را در اختیار پرورش‌دهندگان قرار دهیم و با پرداخت کمک‌های بلاعوض و یا تسهیلات ویژه رونق دوباره مجتمع پرورش میگو گمیشان را شاهد باشیم.

خون‌میرزایی خاطرنشان کرد: با علم به وجود بیماری لکه سفید و در احتیاط کامل و کم کردن آسیب‌ها، مسیر توسعه مجتمع میگو گمیشان ادامه‌دار خواهد بود.

به گفته وی، از زمان وقوع بیماری در مجتمع میگوی گمیشان تاکنون تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط سعی در همکاری و کم کردن آسیب‌های روانی و اقتصادی این موضوع داشتند و شایسته است که از همکاری تمامی مدیران استان که پیگیر موضوع بوده‌اند، تشکر به عمل آید.

در این نشست محرابی مدیرکل دامپزشکی استان گلستان نیز گفت: این سایت از نظر تامین لارو ۱۰۰ درصد وابسته به مراکز تکثیر جنوب کشور است و این یک نقطه ضعف بزرگ است و حتی در مرکز تکثیری هم که داخل سایت ایجاد شده ناپلی منتقل می شود که در هر حال امکان انتقال بیماری را دارد.

در این نشست مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی توضیحاتی در مورد بیماری لکه سفید میگو ارائه کرد و گفت: از سال ۸۱ که اولین واگیری بیماری لکه سفید را در کشور داشتیم توانستیم با به کارگیری ضوابط بهداشتی، تولید میگو را به یک روال قابل قبول برسانیم. از نظر ما هر پرورش دهنده‌ای که میگوکار است باید همیشه منتظر بروز بیماری باشد و اقدامات پیشگیرانه را خود انجام دهد ما یک بررسی همه‌جانبه انجام داده و به استاندار ارائه کرده‌ایم.

دکتر قاجاری افزود:‌ در بیولوژی هیچ چیز ۱۰۰ درصد نیست و دنیا متوجه شده نمونه‌برداری از آخر خط  تولید کافی نیست و باید برنامه مدیریت بهداشتی داشت. همان‌گونه که واحدهای فرآوری دارای نظام‌نامه بهداشتی هستند باید مزارع نیز دارای نظام‌نامه شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حال تدوین برنامه ملی مقابله با بیماری لکه سفید هستیم و چون ۶۰ درصد وقوع بیماری های آبزیان از منشا بچه ماهی و بچه میگوست لذا برای سال آتی از مولدین عاری از بیماری (spf) استفاده خواهیم کرد.

 

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان