1

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: ۶۵ درصد هزینه تمام‌شده محصولات لبنی مربوط به شیرخام است

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: قیمت شیرخام ۸۸درصد رشد داشته است بنابراین نرخ محصولات‌لبنی مشمول قیمت‌گذاری هم باید اصلاح شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی ، با اشاره به دلایل گرانی لبنیات در بازار اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نشات گرفته از نرخ ارز، تورم، هزینه‌های کارگری، حمل و نقل و سیاست‌های کلان در حوزه اقتصاد، قیمت محصولات لبنی دچار نوسان شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت شیرخام ۶۵ درصد هزینه‌های تولید را تشکیل می‌دهد، افزود: بسته بندی و ظروف ۱۵ تا ۲۰ درصد در تولید ضریب دارد و بدیهی است که با افزایش قیمت، نرخ نهایی کالا گران می‌شود.

بنی طبا با بیان اینکه قیمت شیر خام از سال گذشته تاکنون ۸۸ درصد رشد داشته است، گفت: نرخ خرید شیرخام از ۴ هزار و ۱۵۰ به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت، اما شیرخام تا بدست کارخانه برسد قیمت ۵ هزار تومان تمام می‌شود.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با انتقاد از فقدان نظارت بر نرخ شیرخام بیان کرد: اگر قیمت محصولات لبنی خارج از مشمول قیمت گذاری کالا افزایش یابد، به دلیل آنکه کارخانه با مصرف کننده سروکار دارد، سریع به سراغ تولیدکننده لبنی می‌روند، درحالیکه بر قیمت شیرخام نظارتی نیست.

وی افزود: اگر قرار بر نظارت محصول نهایی است، قیمت مصوب شیرخام و نهاده‌های دامی باید رعایت شود، در غیر این صورت فشار بر کارخانه لبنی است و کارخانجات تا حدی می‌توانند تحمل کنند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه افزایش ۳۵۰ تومانی نرخ شیر خام، قیمت‌تمام شده محصول لبنی را ۸ درصد بالا برده است، بیان کرد: علی رغم آنکه سازمان حمایت ۲۸ آبان قیمت‌ محصولات لبنی را بر مبنای نرخ مصوب ۴ هزار و ۱۵۰ تومانی مصوب کرد، اما ۲ روز بعد قیمت شیرخام ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که ۶ درصد قیمت تولید را بالا برد و از آن جا که کارخانه‌ها ۲ تا ۳ درصد در فروش محصول سود می‌کردند با این ضریب افزایش شیرخام، محصولات خود را باید با زیان عرضه کنند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر قیمت محصولات مشمول قیمت گذاری متناسب با هزینه‌های تولید افزایش نیابد، صنعت لبنیات به علت نبود صرفه اقتصادی تعطیل می‌شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان