1

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران: بخش خصوصی ایران به کشت فراسرزمینی در آفریقا علاقه‌مند است

نیلوفر اسدی گفت پیشنهاد اتاق ایران کشت فراسرزمینی و سرمایه‌گذاری مشترک در این حوزه و استفاده از توان فنی مهندسان ایرانی و ایجاد صنایع غذایی تبدیلی در کشورهای آفریقایی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ نشست هیات تجاری غرب آفریقا با حضور نمایندگان تجاری از کشورهای کامرون، سیرالئون، ساحل عاج، غنا و تجار و نمایندگان شرکت‌های ایرانی مرتبط با آفریقا، سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران، مدیر بخش آفریقا و عربی این معاونت و رئیس و اعضای اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا برگزار شد.

در این نشست نیلوفر اسدی سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران، با بیان اینکه توسعه روابط تجاری ایران و آفریقا سیاست راهبردی دولت و بخش خصوصی ایران است ادامه داد: ما به دنبال اجرای طرح‌های همکاری بلندمدت مفید برای هر دو منطقه هستیم و امیدواریم در حوزه‌های کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، ساخت‌وساز بتوانیم همکاری‌های خوبی را آغاز کنیم. به ویژه که ایران در حوزه‌های جاده‌سازی، سدسازی، پالایشگاه، نیروگاه و اکتشاف و بهره‌برداری از معادن و همچنین در زمینه مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی، دارو و ماشین‌آلات کشاورزی مزیت‌های قابل توجه صادراتی دارد. در مقابل می‌توان محصولات کشاورزی و معدنی از افریقا به ایران وارد کنیم.

او با اشاره به توان کشاورزی ایران و وجود زمین‌های حاصلخیز و منابع آبی در آفریقا گفت: پیشنهاد ما کشت فراسرزمینی و سرمایه‌گذاری مشترک در این حوزه و استفاده از توان فنی مهندسان ایرانی و ایجاد صنایع غذایی تبدیلی در کشورهای آفریقایی است.

اسدی با ابراز امیدواری نسبت به گسترش همکاری‌های ایران و کشورهای غرب آفریقا بیان کرد: بخش خصوصی برای توسعه این روابط نیازمند تسهیلاتی از سوی دولت و رفع مشکلات زیرساختی از جمله مشکلات حمل‌ونقل و ترانزیت، کمبود کانتینرها و کشتی‌های رو-رو و مشکلاتی از این دست است.

در ادامه این نشست برهمن رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا با تأکید بر اینکه زمینه‌های مشترک همکاری ایران با کشورهای قاره آفریقا زیاد است گفت: با توجه به اینکه ۳۰ درصد معادن دنیا در قاره آفریقا قرار دارند و ۶۵ درصد نیروی انسانی در این قاره در حوزه کشاورزی فعال است و ۶۰ درصد اقتصاد قاره آفریقا در غرب این قاره رقم می‌خورد، بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های دو کشور وجود دارد.

او با بیان اینکه نگاه ما در ایران برای همکاری‌های تجاری با آفریقا نگاه برد-برد است ادامه داد: ما هم در زمینه‌های صدور کالاها از نظر قیمتی و کیفیتی امکانات خوبی داریم و هم در زمینه دانش‌بنیان استعداد خوبی داریم و آماده سرمایه‌گذاری مشترک در این حوزه هستیم.

حسینی دبیر اولین اجلاس همکاری‌های علمی و اقتصادی ایران و غرب آفریقا نیز گفت: جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوآس) یکی از منسجم‌ترین جوامع پولی جهان است و از دومین ارز واحد بین‌المللی برخوردار است. این انسجام مالی و اقتصادی باعث شده سرعت رشد و توسعه در این کشورها به نسبت بقیه قاره آفریقا آهنگ بیشتری داشته باشد؛ به طوری که رشد اقتصادی بیش‌تر این کشورها بالای ۶ درصد است. در جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موضوع تورم بسیار کمرنگ است و تورم این کشورها بین ۲ تا ۵ درصد بیشتر نیست. این شرایط کار را برای تجارت و بازرگانی و سایر اقدامات زیرساختی در این کشورها فراهم می‌کند.

او در عین حال گفت: عمده این کشورها کمتر توسعه یافته هستند و لذا بسیار از اقدامات توسعه‌ای و همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه استقبال می‌کنند. این کشورها منابع خوبی در حوزه نیروی انسانی دارند در حوزه معادن و کشاورزی بسیار غنی هستند.

حسینی با اشاره به حجم سالانه تجارت ۷۰۰ میلیون یورویی ایران با غرب آفریقا گفت: ۶۰ درصد حجم این تجارت در زمینه فولاد و مشتقات آن است درحالی‌که پتانسیل‌های این منطقه آن‌قدر زیاد است که اگر همگرایی در بحث تجاری با این کشورها ایجاد شود می‌تواند تجارت پایدار را برای دو طرف شکل می‌دهد. در حوزه مسکن و ساختمان هرچقدر سرمایه‌گذاری شود باز هم کم است. بنابراین فرصت بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و مصالح ساختمانی فراهم است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: اتاق بازرگانی ایران