1

سفر هیات آلمانی به ایران برای تولید محصولات ارگانیک

پس از تعطیلات نوروزی یک هیات آلمانی به منظور سرمایه‌گذاری در تولید محصولات ارگانیک در ایران و صادرات آن به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و اتحادیه اروپا به ایران سفر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا،‌ در سال‌های اخیر تولید فراورده‌های ارگانیک آلمانی ۲۵ درصد رشد داشته و تقریبا به ۸ میلیارد یورو رسیده است و اکنون نیز یکی از شرکت‌های آلمانی قرار است برای تولید محصولات ارگانیک و صادرات آن به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و همچنین اتحادیه اروپا به این عرصه ورود کند و در گام اول در قالب هیاتی پس از عید نوروز به ایران سفر کرده و در این مرحله بازار‌های ایران را برای سرمایه‌گذاری رصد کند.

 

بیشتر فعالان اقتصادی در بخش کشاورزی معتقدند که ایران ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه در محصولات مختلف باغی و زراعی را داراست و به دلیل هزینه پایین تولید این محصولات در ایران نسبت به دیگر کشورها زمینه برای سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش‌ها فراهم تر است.

در این زمینه حسن فروزان‌فر – از اعضا کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران و از فعالان صنایع غذایی – معتقد است به دلیل اینکه در آلمان بهره صفر درصدی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، بازار ایران برای آن‌ها صرفه بیشتری نسبت به سایر کشور‌ها دارد.

به گفته او آلمان‌ها اکنون در چین در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما می‌توانند جهت سرمایه‌گذاری را از چین به ایران برگردانند و از نیروی ارزان قیمت در ایران استفاده کنند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح می‌کند که آمارها بیان‌گر آن است که جایگاه ایران برای سرمایه‌گذاری مناسب است.

به گفته فروزان‌فر ایران در بین کشورهای منطقه رقبایی چون ترکیه دارد که وضعیت‌اش در جذب سرمایه خارجی بهتر است چرا که می‌تواند از راه زمینی و با سرعت بیشتر محصولاتش را به اروپا صادر کند، اما انرژی و نیروی انسانی ارزان در ایران را هم نباید فراموش کرد و از سوی دیگر ایران از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است که این موضوع باعث تنوع تولید محصولات کشاورزی در ایران خواهد شد که به گفته او این موارد از جذابیت‌های بخش کشاورزی ایران برای جذب سرمایه خارجی است.