1

سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد: علاقه ۱۶ شرکت شیلاتی فرانسه برای افزایش همکاری با ایران

سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران با بیان علاقه مندی شرکت‌های شیلاتی فرانسوی به همکاری با شرکت‌های ایرانی گفت: در همایش امروز ۱۶ شرکت شیلاتی فرانسوی به معرفی فعالیت‌های خود در شیلات می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرانسوا سنمو امروز در همایش روز شیلات ایران و فرانسه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: با توجه به دیدار وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر دولت فرانسه در امور ماهی‌گیری و حمل و نقل بین شرکت‌های ایرانی و فرانسوی برای همکاری علاقه‌مندی به وجود آمده است که امیدواریم امروز در روزی که به نام فرانسه در تاریخ شیلات ایران نامگذاری شده است، این مهم تحقق یابد.

سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شرکت‌های فرانسوی زیرساخت‌ لازم برای تأمین تجهیزات بهره‌وری آب و دانش فنی خوراک آبزیان را دارا هستند، افزود: بنابراین این شرکت‌ها آماده هستند، تا دانش و تجارت خود را با شرکت‌های ایرانی مبادله کنند.

سنمو با ابراز امیدواری از به وجود آمدن افق‌های جدید برای توسعه همکاری‌ شیلاتی ایران و فرانسه اظهار داشت: فرانسه با دارا بودن ۱۱ میلیون کیلومتر مرز آبی و با صید ۱۰ درصدی مقام چهارم پرورش آبزیان جهان را دارد.

وی سرمایه‌گذاری در بخش آبزی‌پروری در فرانسه را یک میلیارد یورو عنوان کرد و افزود: این فعالیت برای ۹۳ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: پرورش ماهی در دریا و برکه از مهمترین ویژگی‌ آبزی‌پروری در کشور فرانسه است که سالانه بیش از ۵۰ هزار تن که معادل ۲۰۰ میلیون یورو است، تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه آبزیان نقش مؤثری بر تغذیه مردم فرانسه ایفا می‌کند، بیان داشت: صید در دریا، آبزی پروری و تبدیل محصولات دریای از مهمترین اهداف شیلات در کشور فرانسه است.

وی افزود: دو کشور ایران و فرانسه در زمینه شیلات از گذشته‌های دور با یکدیگر روابط خاصی داشته‌اند به طوریکه شرکت اکوا برای پرورش ماهی از سال ۲۰۱۵ در ایران فعالیت دارد و این شرکت در طرح جزیره قشم نیز در حال فعالیت است.

سنمو تصریح کرد: سایر شرکت‌های فرانسوی هم در زمینه تخم چشم‌زده و سایر تجهیزات ماهی قزل‌آلا با شرکت‌های ایرانی همکاری دارند به طوریکه یکی از شرکت‌های فرانسوی تولید کننده تخم چشم‌زده سالانه ۶۰ میلیون از این محصول را تولید می‌کند و ۲۰ تا ۶۰ درصد آن را به ایران صادر می‌کند.

سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: تضمین تداوم منابع دریایی با تکیه بر بهره‌برداران پایدار از اهداف مهم شیلات فرانسه محسوب می‌شود که در این راستا تلاش می‌کنیم، با همتایان ایرانی خود تبادل تجربه داشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های شرکت گلدن گروپ بیان داشت: این شرکت در زمینه مواد اولیه، تجهیزات و خدمت تخصصی از سال ۲۰۰۲ در ایران فعالیت دارد و علاوه بر شرکت‌های مذکور، تعداد دیگری از شرکت‌های فرانسوی تمایل دارند، تا در زمینه شیلات با ایرانیان فعالیت‌های تجاری آغاز کنند.

سنمو به حضور ۱۶ شرکت شیلاتی فرانسوی در این همایش اشاره کرد و گفت: امیدوارم با بیان مسائل مثمرثمر در این همایش، شرکت‌های حاضر در این همایش با نحوه فعالیت شرکت‌های شیلاتی فرانسوی آشنا شوند و در نشست‌های تخصصی عصر امروز برگزار می‌شود، قرارداد همکاری‌ مشترک با یکدیگر به امضاء برسانند.

جهت عضویت در کانال پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز ) اینجا را کلیک یا لمس کنید .