1

سوء استفاده و هجمه به صنعت غذا و برندهای ملی به چه قیمتی؟

چند وقتی از ماجرای انتشار یک ویدئو مبنی بر پر کردن  آب در بطری های شیر یک برند معروف  کشور مان می گذرد و بنا داریم از زوایای دیگر به ابعاد این مسئله بپردازیم.

اینکه چرا و چطور کارمند یک مجموعه تعهد خود را برای انجام وظیفه زیر سئوال می برد و از اعتماد همکاران خود در مجموعه کاله سوء استفاده کرده و برای دریافت مبلغ بیشتر بابت مرجوعی های ساختگی اعتبار یک شرکت بزرگ را به مخاطره می اندازد. اتفاقی که ممکن است در هر شرکت دیگر نیز اتفاق بیافتد و خدای نکرده حتی شایع باشد که این خود نیاز موشکافی بیشتر دارد.

در این بین نگاه جامعه به سخنان مالک و اطلاعیه های این شرکت نیز جالب بود ، عده ای باز هم با بدبینی کل صنعت غذا را زیر سئوال بردند و مردم را به بی اعتمادی دعوت می کردند و دیگران نیز با نگاه واقع بینی به مسئله پرداختند،  و وقتی  با ورود به موقع پلیس فتا به این مسئله همه چیز ظرف ۴۸ ساعت عیان شد، دیگر جای بحثی باقی نماند.

اما وظیفه و رسالت رسانه ها چیست؟ رسانه ها خصوصا رسانه های تخصصی صنایع غذایی که اکثرا از کادر علمی و مهندس صنایع غذایی بهره مند هستند، این مسئله را اتفاقی درون سازمانی دیدند که تنها برای سود بیشتر و طلب مبلغ بیشتر از کارخانه صورت گرفته و هیچ ارتباطی با مصرف کننده نداشت . 

رسانه های صنعت غذا همواره از سرداران خط مقدم تولید کشور حمایت کرده اند شرکتهایی نظیر کاله، میهن، زرماکارون و شیرین عسل ، یک و یک و… که اعتبار صنعت غذای ایران درجهان هستند و ژنرال های صادراتی کشورمان را تشکیل می دهند و هرگونه خدشه به این صادرکنندگان ، ضربه به اقتصاد ملی است و حمایت رسانه ها در کنار حمایت دولت از برندهای افتخارآمیز کشور می تواند مسکنی بر دشواری هایی که تحریم های ظالمانه بر پیکر صنعت وارد کرده، باشد.

شاید به ندرت و معدود رسانه هایی باشند که تنها بخاطر منافع مالی و صرف گرفتن تبلیغ از شرکت ها با ایجاد هجمه در فضای مجازی با موج سواری به دنبال  ایجاد حاشیه و تخریب چهره صنایع غذایی باشند، ولی در دراز مدت این حربه ها نیز اثر خود را ازدست داده و اعتبار همان رسانه زیر سئوال خواهد رفت.

در پایان باید پذیرفت که خوشبختانه طی ده سال اخیر صنایع غذایی کشور شاهد رشد بالایی از نظر کیفی و کمی بوده و ایران را در این زمینه به یک کشور صادر کننده تبدیل کرده است،  صادرات ماکارونی، شکلات، لبنیات، خشکبار و زعفران و انواع کنسرو با بسته بندی های مطلوب همه و همه گواه بر این مطلب است و هیچگاه فراموش نمی کنیم زمانی وارد کننده اقلامی همچون ماکارونی، پنیر و شکلات و… بودیم ولی به همت بخش خصوصی با کمترین حمایت، جلوی خروج ارز از کشور گرفته شد و اکنون با افتخار به دنبال رقابت با رقبای اروپایی خود  در بازارهای جهانی  برای این محصولات هستیم.

امیرسامان اسکندری
کارشناس صنایع غذایی