1

سود کلان شرکت‌های عربستانی از بازار روغن ایران/ لزوم بازنگری در مراودات تجاری

[heading]همرمان با تنش‌های ایجاد شده بین ایران و عربستان، برخی سایت‌های عربی در حالی هموطنان خود را به تحریم کالاهای ایرانی دعوت می‌کنند که در ایران شاهد حضور پررنگ و سود کلان برخی شرکت‌های عربستانی هستیم.[/heading]

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با تشدید تنش‌های سیاسی بین ایران و عربستان، موضوع تحریم خرید کالاهای ایرانی در برخی سایت‌های عربستانی مطرح شده است. این در حالی است که هم اکنون شاهد حضور پرقدرت برخی شرکت‌های عربستانی از جمله صافولا در اقتصاد ایران هستیم.

این شرکت عرب سهامدار اصلی گروه صنایع بهشهر است و تولیدکننده و عرضه کننده اصلی روغن در ایران محسوب می‌شود.

به گفته مدیران گروه بهشهر، حدود ۸۰ درصد سهام این شرکت در اختیار صافولای عربستان است. سهم این شرکت در بازار روغن بیش از ۳۰ درصد است و هر ساله سود کلانی از بازار ایران نصیب این شرکت عربستانی می‌شود.

در عین حال، این شرکت تا کنون رایزنی‌هایی را برای خرید سهام برخی شرکت‌های بزرگ ایرانی در صنایع مختلف از جمله صنعت ماکارونی، شیرینی و سرامیک داشته است.

شرکت صافولا علاوه بر تولید روغن در ایران، در ترکیه نیز تولید روغن انجام می‌دهد که بخشی از آن به بازار عراق و افغانستان صادر می‌شود. این در حالی است که ایران همسایه افغانستان است و اصولاً صادرات از ایران به این کشور و عراق به راحتی قابل انجام است اما صافولاد ترجیح می‌دهد تولیدات ترکیه‌ای خود را به این دو کشور صادر کند.

حضور صافولا در بازار روغن ایران آنقدر برای عربها سودآور است که به محض تشدید تنش‌های سیاسی بین ایران و عربستان، مسئولان این شرکت بر ادامه حضور خود در بازار ایران تأکید کردند.

در این راستا شرکت هلدینگ بین المللی صافولا که سود کلانی از بازار تولیدات روغن خوراکی ایران به جیب می‌زند اعلام کرد که با وجود اعلام ریاض برای قطع روابط تجاری و اقتصادی با تهران، به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهد.

یک مقام ارشد در شرکت صافولا اعلام کرد که از همان ابتدا با «خطرات احتمالی کار در ایران» آشنا بوده‌ایم اما می‌دانیم که در طولانی مدت و با رفع تحریم‌های اقتصادی از ایران شرکت صافولا دست برتری در بازار مواد غذائی ایران خواهد داشت.

دولت عربستان ۱۰ درصد از کل سهام شرکت صافولا را در اختیار دارد و مابقی سهام نیز در اختیار یک عربستانی به نام «مأمون فالح سعید الوداد» است.

به این ترتیب، تجدید نظر عربستان در مراودات اقتصادی با ایران در حالی صورت گرفته که شرکت‌های عربی همچنان تشنه کسب سودهای کلان از بازار کشورمان هستند و در این زمینه تجدید نظر دولت ایران در ارتباط با شرکت‌های عربستانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

http://shekamsalam.com/images/upload/1Untitled-1.jpg