1

شرایط اکولوژی ایده آل برای رشد کیوی

کیوی

[heading size=”4″]وجود بازارهای صادراتی مناسب کیوی موجب شده است که در شمال کشور فعالیت های گسترده ای در جهت تولید این محصول انجام گیرد. [/heading]به گزارش خبرنگار ایلنا شرایط اکولوژی ایده آل موجود در شمال کشور برای رشد کیوی زمینه بسیار مناسبی را برای تولید این محصول به وجود آورده است.

مزیت نسبی بالای تولید این محصول نسبت به محصولات دیگر موجود در منطقه نظیر چای،مرکبات و زیتون کیفیت بالای محصول تولید شده با بازار پسندی جهانی و قابلیت صادرات است.

بر اساس این گزاش وجود بازارهای صادراتی مناسب؛ همچنین حداقل بیماری ها و آفات که باعث صرفه جویی در مصرف سموم شیمیایی شده و هزینه تولید را پایین می آورد در سالهای اخیر بسیاری از کشاورزان را به تولید این محصول ترغیب کرده است.

بر اساس آمار سازمان خوار و بار جهانی رتبه ایران  در سال ۲۰۱۲ از لحاظ تولید کیوی چهارم گزارش شده است؛ رتبه چهارم تولید کیوی ایران در حالی است که  کشورهای ایتالیا، نیوزلند و شیلی در رتبه های اول تا سوم قرار دارند؛ همچنین ایران از نظرسطح زیر کشت دارای رتبه پنجم بعد از کشورهای ترکیه، ایتالیا، نیوزلند و شیلی قرار دارد.

طی آخرین آمار منتشر شده سطح زیر کشت کیوی ۱۰۱۵۷ هکتار در سال  گزارش شده است و میزان تولید کیوی ۲۵۱۲۱۸ تن در سال ۹۳ اعلام شده است؛ همچنین میزان عملکرد کیوی ۲۷۸۰۴ کیلوگرم در هکتار در سال ۹۲ گزارش شده است.

با توجه به اینکه صادرات مرحله ای است که موجب تقویت رغبت کشاورزان به تولید محصولات کشاورزی می شود؛ بر اساس آمار رسمی گمرک ایران میزان صادرات کیوی ۷۶٫۳ هزار تن در سال ۹۲ گزارش شده است که ارزش صادرات این محصول ۴۳٫۸ میلیون دلار است؛ همچنین سرانه تولید کیوی ۳٫۲ کیلوگرم در سال ۹۲ گزارش شده است.

گفتنی است که در سال گذشته تولید کیوی بسیار بالا؛ اما با سایز کوچک گزارش شده است؛ اما در سال جاری کشاورزان خبر از تولید مناسب با سایز مناسب به خصوص برای بازارهای صادراتی می دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران سطح زیر کشت کیوی در این استان را شش‌هزار هکتار اعلام کرده و می گوید:”  با توجه به آنکه صادرات پیش از موعد کیوی در زمانی که به رسیدگی کامل فیزیولوژیک نرسیده است، کیفیت محصولات را زیر سؤال می‌برد و باعث می‌شود بازار کیوی در کشورهای همسایه را از دست دهیم، سعی کرده‌ایم از صادرات آن جلوگیری کنیم و به همین منظور صادرات کیوی تا پیش از ۱۵ مهرماه ممنوع اعلام شده است.

وی پیش از این از صادرات کیویدر سال جاری با کمترین ضایعات به کشورهای  روسیه، قزاقستان، عراق و سایر کشورهای آسیای میانه خبر داده است.