1

صادرات لبنیات ایران کاهش یافت/ مصر بازار لبنیات منطقه را قبضه کرد

لبنیات

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به کاهش صادرات مواد لبنی از ابتدای امسال گفت: کشور مصر با پرداخت یارانه به تولید کنندگان کشورش، بازار روسیه و منطقه را قبضه کرده است.

سید احمد مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به وضعیت بحرانی صنعت دامپروری و لبنیات کشور به علت کاهش شدید صادرات مواد لبنی گفت: از ابتدای امسال به علت حضور برخی کشورها در بازار منطقه و نداشتن قدرت رقابت، صادرات محصولات لبنی کاهش یافته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران افزود: دولت ترکیه و مصر با پرداخت مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان بازار منطقه را قبضه کرده‌اند به طوریکه دولت مصر بابت صادرات هر کیلو مواد لبنی به صادرکنندگانش ۲ دلار یارانه می‌دهد و به این ترتیب ایران بازارهای صادراتی خود در منطقه و همچنین بازار روسیه را از دست داده است.

وی بیان داشت: ۱۰ درصد از شیرخام تولیدی کشور به شکل فرآورده‌های لبنی صادر می‌شود که در حال حاضر به دلیل عدم رقابت در بازارهای منطقه با کاهش شدید صادرات مواجه شده‌ایم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه اگر دولت سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه به صادرات لبنیات اختصاص دهد، قطعا رونق در تولیدات دامپروری و صنایع لبنی صورت می‌گیرد، گفت: به این ترتیب هم برای کارخانه‌های لبنیات امکان اجرایی کردن مصوبه خرید قیمت شیرخام ۱۴۴۰ تومانی سال ۹۳ فراهم می‌شود و هم صادرات پایدار خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برای پرداخت مشوق‌های صادراتی با دولت نامه‌نگاری شده است، گفت: نظر دولت در این رابطه مثبت است اما تعلل در اجرایی کردن آن ضربه سنگینی را به صنعت دامپروری و تولید شیرخام کشور می‌زند.

مقدسی افزود: در حال حاضر دو برند بزرگ صنایع لبنی کاهش تقاضای خود را برای خرید شیرخام از ۱۵ اردیبهشت اعلام کرده‌اند.

وی افزود: یکی از این برندها که خریدار شیرخام در ۱۷ استان کشور است اعلام کرده که با توجه به کاهش تولید به دلیل کاهش صادرات از ۱۵ اردیبهشت روزانه خرید شیرخام از تولید‌کنندگان  را به میزان ۵۰۰ تن کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه مصر محصولات لبنی خود را با ۲۵ درصد زیر قیمت صادر می‌کند، گفت: با پرداخت فقط یک یورو به ازای صادرات هر کیلو مواد لبنی می‌تواند بازار صادراتی منطقه و روسیه را بدست آورد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران تصریح کرد: در حالی که قیمت تمام شده شیرخام بیش از ۱۴۰۰ تومان است اما متوسط قیمت خرید شیر خام از تولید‌کنندگان در دو سال گذشته کمتر از ۱۱۵۰ تومان بوده است.