1

صادرات لبنیات به روسیه درگیر بروکراسی‌ روس‌ها

لبنیات

[heading]معاون وزیر جهاد کشاورزی از آمادگی و تمایل صنایع لبنی برای صادرات لبنیات به روسیه خبر داد و گفت: تنها مشکل برای صادرات لبنیات به روسیه برخی مشکلاتی مانند تعرفه‌های بالا وجود دارد که باید اصلاح شود.[/heading]

به گزارش خبرنگار ایسنا، حسن رکنی در نشست خبری امروز – شنبه – به مناسبت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: روسیه به عنوان بازار بزرگی که در پی تحریم‌های اخیری که از سوی این کشور علیه غربی‌ها اعمال شده است، می‌تواند فرصت خوب و مناسبی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی ایرانی باشد که نیازمند دو مساله‌ زیرساخت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی فی‌مابین دو کشور باشد.

وی افزود: از نظر زیرساخت‌ها، صنایع لبنی ایرانی کاملا آمادگی صادرات به روسیه را دارند، چرا که برخی از شرکت‌های لبنی صادرات بسیاری به اروپا دارند و از این نظر مشکلی نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که روس‌ها مصرف‌کننده عمده انواع پنیر هستند که تنوع، تعدد و کثرت تولید این محصول در ایران فرصت جدیدی فراهم کرده تا صادرات لبنیات افزایش یابد، ادامه داد: علی‌رغم تایید هیات‌های بازدید‌ روسی از صنایع لبنی ایران و تبادلات پروتکل‌های بهداشتی دامپزشکی بین دو کشور مشکلاتی در زمینه‌ مسائل گمرکی و تعرفه‌ها وجود دارد که در ملاقات اخیر هیات روسی با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در تهران مقرر شد این موانع نیز برطرف شود.

رکنی تصریح کرد: هر مجموعه‌ تولید‌کننده‌ای مانند صنایع لبنی تمایل دارد تا بازار خود را در داخل و خارج از کشور توسعه دهد و به نظر می‌رسد یکی از مشکلات موجود سر راه صادرات به روسیه وضع تعرفه‌هایی است که خود عامل بازدارنده است و باید اصلاح شود.

به گفته وی، صادرات آبزیان روسیه آغاز شده و چندین محموله صادر شده است، اما برای صادرات مرغ نیازمند گفت‌وگوی بیشتر هستیم و گرچه روس‌ها نیز درخواست صادرات گوشت مرغ به ایران را داشتند، اما در حال حاضر نیازی به این محصول نداریم و خود صادر‌کننده گوشت مرغ هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص وضعیت تولید مرغ و تخم‌مرغ در کشور اظهار کرد: هیچ کمبودی در زمینه‌ تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد و علی‌رغم مستمر بودن صادرات، همچنان مازاد تولید در داخل کشور وجود دارد؛ بنابراین وزارت جهاد کشاورزی حامی صادرات در راستای ایجاد توازن و تعادل در بازار داخلی به نفع مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است.

رکنی افزود: در برخی محصولات مانند تخم‌مرغ، صادرات و تنظیم بازار آن به بخش خصوصی واگذار شده است اما همچنان نظارت بر آن وجود دارد به عنوان مثال در ماه گذشته پتانسیل و تقاضا برای صادرات بیش از ۲۰ هزار تن تخم‌مرغ وجود داشت اما تنها ۲۰۰۰ تن تخم‌مرغ صادر شد.

وی درباره‌ وضعیت تولید گوشت قرمز و بازار آن نیز گفت: طی دو سال گذشته علی‌رغم تقویت صادرات دام زنده تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام صادر شده است در حالی که علی‌رغم مازاد بودن دام زنده در کشور باید آنها را در برنامه‌ای بلندمدت با دام‌های پربازده جایگزین کنیم و صادرات دام زنده نیز در همین راستا انجام می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به متوسط بارش ۲۵۰ میلی‌متری در ایران نسبت به میانگین بارش ۸۰۰ میلی‌متری در جهان و تبخیر سه برابری نسبت به دیگر کشورهای دنیا نمی‌توانیم در ایران گوشت قرمز را بیش از حد نیاز داخلی و با هدف صادراتی تولید کنیم، چرا که در دنیا گوشت قرمز را به گونه‌ای تولید می‌کنند که بیش از ۷۰ درصد به مراتع وابسته است، اما در ایران چنین پتانسیلی در مراتع وجود ندارد و در همین حدود وابستگی به نهاده‌هایی داریم که وارداتی است اما اقداماتی در دستور کار داریم تا بتوانیم هزینه‌های تولید برای تولید‌کنندگان را کاهش دهیم.

رکنی همچنین نوسانات قیمت گوشت مرغ را بی ارتباط با صادرات دام زنده دانست و ادامه داد: شکاف بسیار زیاد قیمتی از تولید تا مصرف در زمینه‌ گوشت قرمز به دلیل تعدد و کثرت واسطه‌ها‌یی است که این محصول را از دامداری تا قصابی‌های شهر دست به دست می‌کنند و در این زمینه با توجه به نداشتن دستگاه‌ها و بازوی نظارتی در وزارت جهاد کشاورزی، ناظران و بازرسان متولی باید نسبت به این قضیه حساب باشند.