1

صادرات چای آفریقایی به ایران ۶ برابر می‌شود

چای

انجمن تجارت آفریقای شرقی پیش بینی کرد صادرات چای این منطقه به ایران با برداشته شدن تحریم‌های غربی علیه تهران تا سه سال آینده بیش از شش برابر جهش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، ادوارد مودیبو، مدیرکل انجمن تجارت آفریقای شرقی در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: صادرات از سوی کشورهایی شامل کنیا که بزرگترین صادرکننده چای سیاه در جهان است، از میزان اندک ۳۲۰۰ تن در سال ۲۰۱۵ ممکن است به ۲۰ هزار تن در چهار سال آینده افزایش پیدا کند.

به گفته مودیبو، پتانسیل موجود برای بازار ایران بدون محدودیتهایی که در پنج سال گذشته بوده اند، می تواند پنج برابر شود. همچنین افزایش صادرات به ایران به معنای افزایش قیمتهای چای خواهد بود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد اکنون که بازار ایران در دسترس است، حتی اگر تولید بیشتری داشته باشیم مطمئنیم که به فروش خواهد رفت.

ایران در میان بزرگترین کشورهای مصرف کننده چای در جهان قرار دارد و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) میزان مصرف چای ایران در سال ۲۰۱۴ را ۸۳۴۰۰ تن برآورد کرده است.

اما تحریمهای مالی و تجاری که بر سر برنامه هسته ای ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا وضع شد، دسترسی به ارز خارجی را محدود کرد و انجام مبادلات برای خریداران ایرانی را دشوار ساخت و چالش پرداخت را برای صادرکنندگان چای آفریقای شرقی شامل تانزانیا، اوگاندا، رواندا و بروندی ایجاد کرد.

به گفته مدیرکل انجمن تجارت آفریقای شرقی، ایران بدنبال چای با کیفیت مرغوب در بازارهای ماست و ما به دنبال فروش ۱۶ هزار تن چای هستیم اما این میزان می‌تواند به ۲۰ هزار تن هم برسد.

عمده چای تولید شرق آفریقا در بازار مومباسا فروخته می‌شود که بزرگترین فروشنده برگ چای است.

کنیا که بزرگترین اقتصاد شرق آفریقاست، ۱٫۲ میلیارد دلار درآمد از صادرات چای در سال گذشته داشت و صادرات چای دومین منبع بزرگ ارزآوری پس از وجوه ارسالی شهروندان مقیم خارج این کشور بود.

طبق آمار کارگزاران چای شرق آفریقا، متوسط قیمت چای د