1

صادرات چای ۴۱ درصد افزایش یافت

مدیراجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال گفت: بنابر آمار در ۷ ماهه امسال ۲۰ هزار و ۶۰۰ تن چای صادر شد که نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ صادق حسنی گفت: بنابر آمار امسال ۱۱۶ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل بدلیل شرایط جوی ۱۸ درصد کاهش یافته است.

به گفته او، مجموع مطالبات پرداختی قدرالسهم دولت و کارخانه ها به چایکاران ۸۵ درصد است. 

حسنی می گوید: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ تن چای خشک تولید شد، درحالیکه سال قبل این رقم ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن بود.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه های چای شمال گفت: بنابر آمار در ۷ ماهه گذشته ۵۴ هزار تن واردات داشتیم که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است. همچنین ۲۰ هزار و ۶۰۰ تن صادرات داشتیم که نسبت به سال قبل رشد ۴۱ درصدی را نشان می دهد.

او انجام عملیات به زراعی و به باغی را راهی برای افزایش عملکرد و کیفیت دانست و گفت: امسال ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۴ تحت عنوان عملیات به زراعی دیده بودند که متاسفانه تاکنون تخصیص پیدا نکرده است؛ بنابراین تا مادامی که عملیات به زراعی و به باغی و سیستم های آبیاری اجرا نشود، چشم تولیدکنندگان باید به آسمان باشد چرا که برداشت چای در هر ۴ چین نیازمند بارندگی های مناسب است‌.

حسنی قیمت هر کیلو چای برای مصرف کننده را از ۳۰ هزار تا ۲۰۰هزار تومان اعلام کرد و گفت: چند درصد چای تولیدی مربوط به سرگل بهاره  است که با نرخ  ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای مصرف کننده عرضه می شود.

بنابر آمار سالانه ۶۰ تا ۷۰ هزار تن چای از طریق واردات تامین می شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان