1

صادرات کالاهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکل جدید دولت

صادرات یا خروج کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی از مشکلات جدید دولت است، به طوری که گمرک به کمک سایر دستگاه ها به دنبال مقابله با خروج برنج های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به اسم برنج ایرانی است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، دولت برای حمایت از قشرهای ضعیف و کنترل قیمتها در بازار یارانه هایی به بخش تولید و مصرف اعطا میکند تا محصول نهایی به قیمت کمتری به دست مصرف کننده داخلی برسد اما این روزها کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارز های خارجی، صادرات و خروج غیر قانونی انواع کالاها از جمله کالاهای یارانه ای داخلی را به شدت به صرفه کرده است.

در محصولات متعددی مانند دام زنده، مرغ، برنج، گوجه فرنگی، رب، گوشت قرمز و غیره گزارش میشود که به صورت قانونی و غیرقانونی از کشور خارج شده اند و این امر باعث شده است که زمینه عرضه در بازار داخلی کاهش یابد و در نتیجه این محصولاتی که دولت برای تولید و تامین آنها یارانه داده است با قیمت بالایی به دست مصرف کننده داخلی برسد.

اما از اتفاقات بیشرمانه‌ای که در این ارتباط روی داده است، صادرات محصولات وارداتی است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده است و برخی از افراد سود جو آنها را به دیگر کشورهای به صورت قانونی و غیرقانونی صادر میکنند.

صادرات برنج وارداتی(با ارز۴۲۰۰ تومان) از جمله این مواردی است که برای خروج قانونی از کشور عنوان برنج ایرانی را بر آن نهاده اند به همین منظور گمرک با همراهی دستگاهها و تشکلهای مرتبط با این امر از جمله جهادی کشاورزی دستور العملی برای تشخیص برنج ایرانی از خارجی تهیه کرده اند.

بنابراین گزارش گمرک اطلاعیه در این ارتباط صادر کرده است: با توجه به بخشنامه محرمانه شماره ۱۳۹۷۹‏/۱۰۵‏/۹۱۲‏/۵‏/۷۱‏/م مورخ ۱۶‏/۰۶‏/۹۷، به پیوست تصویر نامه شماره ۴۳۰۴‏/۵۰۴‏/۹۷ مورخ ۱۳‏/۸‏/۹۷ دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی موضوع دستورالعمل تشخیص برنج داخلی از انواع خارجی منضم به استانداردهای شماره ۱۳۹۶‏-۱۲۷(برنج‏-ویژگی های روش آزمون) و ۱۳۵۲۵ (غلات و فرآورده های آن – نمونه برداری) ارسال میگردد.

لذا دستور فرمایید چنانچه محموله صادراتی برنج تحت عنوان برنج داخلی در گمرک اظهار گردید، پس از نمونه برداری از محموله (با همکاری نماینده استاندارد)، نمونه های اخذ شده جهت تشخیص داخلی و یا خارجی بودن، مطابق اعلام مدیرکل محترم دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی به موسسه تحقیقات برنج کشور (به نشانی رشت، کیلومتر ۵ جاده رشت – تهران،کدپستی : ۱۳۴۷۵‏-۴۱۹۹۶، صندوق پستی ۱۶۵۸) ارسال گردد و مطابق نامه شماره ۵۰۵۰‏/۵۰۴‏/۹۷ مورخ ۱۹‏/۹‏/۹۷ دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، در نهایت پس از ارسال نتیجه بررسی از سوی موسسه تحقیقات برنج کشور به وزارت جهاد کشاورزی، نماینده معرفی شده آن وزارتخانه  اقدام به درج نظریه سیستمی بر روی اظهارنامه صادراتی مربوطه خواهد نمود.

لذا شایسته است ضمن اقدام لازم، مراتب به نحو مناسب به کلیه گمرکات و واحدهای تابعه ابلاغ و برحسن اجرای آن نظارت مستمر صورت پذیرد.