1

صادرات ۱۵۰ هزار تنی مرغ و تخم‌مرغ در سال گذشته

[heading]معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵۰ هزار تن مرغ و تخم‌مرغ صادر شد، گفت: دولت نگاه صادرات‌ محور به تولید دارد و هیچ گاه حاضر نیست بازار صادراتی را که به سختی به دست آورده، از دست بدهد.[/heading]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه دام و طیور در تهران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه تولید‌کنندگان طیور معتقدند که دولت در تولید مرغ و تخم‌مرغ اهداف صادراتی ندارد و فقط به فکر تأمین نیاز داخلی است، گفت: آنچه در عمل اتفاق می‌افتد خلاف این ادعا است.

وی افزود: ۱۵۰ هزار تن مرغ و تخم‌مرغ در سال گذشته توسط بخش خصوصی صادر شد و این نشان می‌دهد که نگاه دولت صادرات‌محور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طبیعی است که هدف اول تأمین نیاز داخلی باشد.

وی افزود: سال گذشته ۷۰ هزار تن گوشت مرغ صادر شد و سرانه تولید و مصرف گوشت مرغ در کشور حدود ۲۵ تا ۲۶ کیلوگرم است.

رکنی تصریح کرد: این سرانه تولید نزدیک به دو برابر سرانه تولید جهانی مرغ است و مزیت خوبی برای کشور محسوب می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: دولت علیرغم نوسان قیمت مرغ و تخم‌مرغ، هیچ گاه به دنبال از دست دادن صادرات و بازارهای صادراتی که به سختی به دست می‌آورد، نبوده است.

وی در ادامه در مورد نمایشگاه ۱۴ دام و طیور بیان داشت: نمایشگاه امسال از نمایشگاه سال گذشته به دلیل اقبال تولید‌کنندگان داخلی و خارجی بسیار متفاوت است.

وی افزود: حدود ۱۶ کشور خارجی آسیایی، اروپایی و آمریکایی در این نمایشگاه حضور دارند و فعالیت‌های خود را در معرض نمایش گذاشته‌اند.

رکنی تصریح کرد: از جمله شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه کشور لیتوانی است که وزیر کشاورزی این کشور به همراه هیأتی برای حضور و بازدید در این نمایشگاه به ایران آمده‌اند و ۶ شرکت از این کشور در نمایشگاه ۱۴ دام و طیور حضور دارند.

وی بیان داشت: در گذشته شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه به فکر صادرات محصولات خودشان به ایران بودند، ولی امروز ادبیات ما متفاوت است و در دنیا به دنبال صادرات هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزیر کشاورزی لیتوانی از توانایی‌های کشورش در تولید غلات می‌گوید و معتقد است که می‌تواند بخشی از نیاز کشور ایران را از طریق صادرات تأمین کند.

وی افزود: ما هم معتقدیم با توجه به توانایی‌هایی که در تولید گوشت سفید و لبنیات داریم، می‌توانیم بخشی از مازاد تولید را به این کشور صادر کنیم.

وی افزود: وزیر کشاورزی لیتوانی امروز در ادامه برنامه‌‌ها با وزیر جهاد کشاورزی کشورمان ملاقاتی دارد و قاعدتاً در این ملاقات مطالبی راجع به برنامه‌های صادراتی بیان می‌شود.

رکنی افزود: ما به دنبال همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با کشور لیتوانی هستیم.

وی افزود:‌سال گذشته از ۱۵۰ هزار تن صادرات تولیدات طیور ۵۰ درصد مربوط به تخم‌مرغ و ۵۰ درصد مربوط به گوشت مرغ بوده است.

رکنی تصریح کرد: در زمینه گوشت مرغ توانایی بالایی داریم و جزء ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

وی با اشاره به اینکه مرغ اجداد از طریق واردات تأمین می‌شود، تصریح کرد: مشکلی در زمینه تأمین آن وجود ندارد و نیازهای فارم‌های مرغ مادر به خوبی تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: در ۶ ماه اول سال ۳۰ درصد افزایش صادرات در بخش طیور نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص کارت هوشنمد سوخت اظهار داشت: این کارت به صورت هوشمند تولید شیر را از تولید‌کننده خرد تا مرکز جمع‌آوری شیر، حمل و فرآوری این محصول را رصد می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر این طرح به طور آزمایشی در استان فارس به اجرا درآمده و پس از نوفقیت طرح، این کار به استان‌های دیگر تعمیم می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد ضریب مکانیزاسیون در بخش دام و طیور اظهار داشت: ضریب مکانیزاسیون در این بخش بالا نیست، اما در تلاش هستیم تا به کارگیری تکنولوژی‌های روز سطح آن را ارتقا دهیم.