1

صنایع لبنی کوچک ظرفیت‌های خود را تجمیع کنند

استاندار خراسان جنوبی می‌گوید: از مجموع ۱۱ واحد فرآوری محصولات لبنی استان، در حال حاضر فقط دو واحد فعال هستند و پیشنهاد می‌شود مابقی واحدها با تجمیع ظرفیت‌های خود فعال شوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ نشست مشترک سی‌امین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی و کمیته استانی توسعه خوشه‌های کسب‌وکار برگزار شد.

راه‌اندازی واحدهای لبنی خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت

حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی در این جلسه از لزوم حضور مؤثر فعالان اقتصادی استان در رویداد جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی گفت و تصریح کرد: حضور در این نمایشگاه فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی استان است و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه هزینه حضور تولیدکنندگان در این نمایشگاه مطرح شده اظهار کرد: با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق‌های بازرگانی و تعاون زمینه حضور فعالان اقتصادی در این نمایشگاه فراهم می‌شود.

ملانوری خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان در بحث تولید شیر، موضوع تعیین تکلیف واحدهای تولید محصولات لبنی از مدت‌ها قبل مورد تأکید بوده اما تاکنون اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه از مجموع ۱۱ واحد فرآوری محصولات لبنی استان، در حال حاضر فقط دو واحد فعال است، متذکر شد: یا باید کل این واحدها به چرخه تولید برگردند، یا اینکه تعدادی از آنها تجمیع شده و در قالب چند واحد خوب فعال گردند تا مشکل محصولات لبنی استان مرتفع شود.

استاندار با تأکید بر اینکه ما وظیفه داریم این واحدها را تعیین تکلیف کنیم، اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاران این واحدها به هر علتی تمایل به راه‌اندازی مجدد واحد تولیدی خود ندارند، اصراری بر ادامه کار نیست و این موضوع از دستور کار ما خارج است.

ملانوری پیشنهاد داد؛ واحدهای فرآوری محصولات لبنی استان در صورت تمایل می‌توانند به‌عنوان واحد زیرمجموعه یکی از واحدهای فرآوری لبنی معروف کشور درآمده و با برند آنها به تولید اقدام نمایند.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد همه متولیان باید این باشد که واحدهای تعطیل فرآوری شیر در استان مجدد فعال شوند، تصریح نمود: در جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های متولی و نیز سرمایه‌گذاران این واحدها، مشکلات احصا و بررسی شود و هر چه سریع‌تر با برگشت به چرخه تولید یا خروج کامل از گردونه فعالیت، تعیین تکلیف گردند.

به گفته وی، چنانچه واحدی با دریافت تسهیلات به چرخه برمی‌گردد و مشکلش رفع می‌شود، لازم است که بانک‌ها کمک کنند تا شرایط تسهیل گردد.

استاندار در بخش دیگری از سخنانش در خصوص دستور کار ارائه گزارش فعالیت‌های خوشه زرشک و عناب و ارائه برنامه‌های توسعه‌ای مرتبط با بازار و فرآوری این دو محصول، بر تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک استان با حضور مردم تأکید کرد و گفت: همان‌گونه که بارها گفته شده، من معتقدم بزرگ‌ترین و بهترین سازوکاری که می‌تواند موضوع محصولات استراتژیک استان را به سامان برساند، تشکیل تعاونی است.

سرویس خبری: استان ها

منبع: اتاق بازرگانی ایران