1

صنعت زنبورداری نیازمند حمایت/ ریزگردها دیوار دفاعی برداشت عسل

[heading]عامل اصلی واردات دانه های روغنی، نبود حمایت از صنعت سبز گرد افشانی زنبور عسل است.[/heading]

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عسل به عنوان یک محصول غذایی مفید و پر ارزش در سبد خانوار محسوب می شود که از قرن ها پیش به عنوان یکی از عالی ترین و مقوی ترین غذاها شناخته شده و همچنین به واسطه ویژگی های شفا بخش خود در درمان اکثر بیماری ها در بین تمام ملل کاربرد داشته است.
در حال حاضر با وجود اینکه هفتاد و چهار هزار زنبوردار با شش هزار و سیصد کندو در کشور در حال فعالیت هستند، بروز عواملی و مشکلاتی چون خشکسالی های اخیر، ریزگردها و بیماری  وافت زنبورستان ها باعث کاهش میزان برداشت عسل در ده ساله اخیر شده به گونه ای که  برداشت محصول زنبورداران در سال جاری به ۳ الی ۵ کیلو گرم از هر کندو رسیده است.
در این میان تنها استان مازندران به علت برداشت خوب مرکبات جنگلی توانسته تا ۲۰ کیلو گرم از هر کندو در سال جاری برداشت داشته باشد.
براین اساس مهمترین چالش صنعت زنبورداری نداشتن ردیف بودجه برای زنبورداران،وجود شبه عسل ها در بازار و بیمه نبودن زنبورداران حرفه ای بوده  و از سویی دیگر عدم توجه به صنعت زنبور عسل به عنوان صنعت  سبز گرد افشانی که عامل افزایش بهره وری و واجبات تولیدات محصولات کشاورزی و زراعی است موجب ایجاد مشکلات وچالش هایی برای زنبورداران شده است.
بعلاوه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته موضوع گرد افشانی زنبور عسل،  به سبب جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی بسیار مورد توجه قرار گرفته است تا جایی که در این کشورها اقدام به اجاره زنبور برای باغات خود می کنند.
این در حالی است که از نقش زنبور عسل  در طبیعت به عنوان یک موهبت و فرصت نمی توان چشم پوشید، زیرا نقش گرد افشانی زنبور عسل، کمک بسزایی در تولید دانه های روغنی و جلوگیری از واردات بی رویه روغن به کشور داشته است و سالانه میلیارد ها تومان به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد، که با برنامه ریزی و حمایت دولت در این زمینه همانند کشورهای توسعه یافته  میتوانیم بهره وری دانه های روغنی را تا ۷۰ درصد افزایش دهیم.
در این راستا عفت رئیسی سرحدی مدیر عامل اتحادیه زنبورداران کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار داشت: ریزگردها به عنوان مهم ترین چالش بخش صنعت عسل، نقش بسیار منفی در تولید این محصول دارند به گونه ای که از ۱۰ سال گذشته تا کنون برداشت زنبورداران از ۱۳ الی ۱۴ کیلوگرم به متوسط ۲ الی ۵ کیلو از هر کندو رسیده است.
وی افزود: در واقع صنعت زنبور عسل زیرمجموعه بخش دام و طیور است در حالیکه این بخش به علت مشکلات خاص خودمورد توجه بیشتر قرار نگرفته و از سویی این صنعت با ۲۲ اتحادیه استانی، ۲۶۰ تعاونی شهرستان و ۱۱ اتحادیه مرکزی در صورت ارائه امکانات به سبب نقش حمایتی تعاونی ها و رابط بین دستگاه های دولتی و اجرایی می توانند تاثیر بسزایی در حل مشکلات زنبورداران داشته باشند.
 رئیسی در ادامه بیان کرد: بیشترین هزینه زنبورداران در بحث جابه جایی و کوچ است که حمایت دولت تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ها و جابه جایی به موقع زنبورستان ها دارد.
وی در ادامه افزود: زنبور عسل به سبب نقش گردافشانی یکی از منابع پایه است که دولت با برنامه ریزی گسترده در این زمینه باید از شش هزارو سیصد کندوی موجود در کشور برای تولید دانه های روغنی و سایر محصولات استراتژیک استفاده کند زیرا این نگاه به زنبور عسل در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته تا جایی مورد توجه قرار گرفته که  کشاورزان اقدام به اجاره زنبور برای باغات خود می کنند.
مدیر عامل اتحادیه زنبورداران گفت: در واقع با تغییر الگوی کشت محصولات آب بر به دانه های روغنی و استفاده از نقش گرد افشانی زنبور عسل در باغات میتوانیم با بهره وری ۷۰ درصدی دانه های روغنی از واردات بی رویه روغن به کشور جلوگیری کنیم.
رئیسی تصریح کرد: مهم ترین محاسن صنعت زنبورداری گردافشانی است که در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته امتیازات خاصی اعم از سوبسید و یارانه برای زنبورداران در نظر می گیرند زیرا گرد افشانی مسبب از بین نرفتن گونه های گیاهی نایاب، حفظ اکو سیستم ها، افزایش بهره وری محصولات باغی و زراعی و جلوگیری از بین رفتن طبیعت  می شود.
بر اساس این گزارش: مهم ترین چالش صنعت زنبورداری نداشتن ردیف بودجه برای زنبورداران، وجود شبه عسل در بازارو بیمه نبودن زنبورداران حرفه ای است  واز سویی عدم توجه به صنعت زنبور عسل به عنوان صنعت سبز گرد ا فشانی که عامل افزایش بهره وری و واجبات تولیدات محصولات کشاورزی و زراعی است موجب ایجاد مشکلات و چالش هایی برای زنبورداران شده است   هرچند که  خشکسالی های ۱۰ سال اخیر،  بیماری و آفت زنبورستان ها به سبب گرانی دارو  و بی توجهی دستگاه های مربوطه بر زنبورستان های کشور سایه انداخته و مشکلاتی از قبیل کاهش میانگین برداشت را برای زنبورداران به وجود آورده که در این میان لازم است  وزارت جهاد توجه بیشتری به این صنعت داشته باشد.