1

صنعت چای افزون بر ۱۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور دارد

 رئیس سازمان چای کشور گفت: صنعت چای، ۳۰ درصد نیاز کشور را تأمین می کند و بالغ بر ۱۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور و گردش مالی ۲ هزار میلیارد تومانی دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ حبیب جهانساز با بیان اینکه نیاز مصرف داخلی چای کشور ۱۰۰ هزار تن است، اظهار داشت: در سال جاری ۱۳۳ هزار تن برگ سبز برداشت و ۳۰ هزار تن چای خشک از آن استحصال شد.

وی،  درآمد چایکاران در سال جاری را ۵۱۴ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: بررسی ها نشان دهنده ی رشد ۵ تا ۱۰ درصدی در صنعت چای کشور است که زمینه را برای حضور و انگیزه بیشتر چایکاران فراهم کرده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه دولت تمام مطالبات از قدرالسهم خود به چایکاران را پرداخت کرده است، افزود: تنها ۲۰ درصد سهم کارخانجات چای باقیمانده که به زودی پرداخت می‌ شود.

جهانساز با اشاره به توسعه خدمات الکترونیک در صنعت چای کشور گفت: ایجاد سامانه چایکاران، کارخانجات و صدور دفترچه های الکترونیکی چایکاران سه اقدام در این راستا است تا در وضعیت شیوع ویروس منحوس کرونا، از مراجعات حضوری جهت دریافت خدمات کاسته شود.

وی با اشاره وجود ۱۳۴ کارخانه در یک دهه گذشته در کشور گفت: این تعداد امروز به ۱۶۲ کارخانه رسیده و متقاضیان زیادی نیز جهت احداث کارخانه وجود دارد که نشان از وضعیت مطلوب صنعت چای کشور می باشد.

جهانساز با اشاره به کاهش واردات چای خشک به کشور یادآور شد: واردات چای خارجی از ۸۰ هزار تن در سال گذشته به ۴۲ هزار تن در سال جاری رسیده است.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش نرخ دلار، صادرات چای صرفه اقتصادی دارد و بر همین مبنا حدود ۸ هزار تن از چای ایرانی در سال جاری به خارج از کشور صادر شده است.

استان های گیلان و مازندران بیش از ۵۵ هزار خانوار چایکار و حدود ۲۶ هزار هکتار باغ چای دارد.۹۰ درصد باغهای چای در استان گیلان و ۱۰ درصد در استان مازندران قرار دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا