1

ضرورت استفاده از آبیاری هوشمند در بخش کشاورزی

معاون وزیر جهاد گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی، رفتن به سمت و سوی آبیاری هوشمند امری ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از برگزاری سومین گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی آب و خاک کشور در هفته آینده خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری امسال هم در سفر به مشهد و هم در جمع نشست مدیران دولت بر بهره‌وری آب تاکید کردند.

او افزود: منابع آبی به شدت محدود شده و متوسط بارش در کل کشور ۲۳۰ میلیمتر بوده، اما از سال زراعی گذشته تاکنون تنها ۱۹۰ میلیمتر بارش داشته‌ایم و به تدریج کاهش می‌یابد.

نیازی شهرکی با بیان اینکه آبی که در اختیار بخش کشاورزی است کاهش یافته، گفت: از طرف دیگر نیاز غذایی و جمعیت کشور در حال افزایش است لذا باید تولید افزایش یابد تا امنیت غذایی داشته باشیم و وابستگی به واردات نداشته باشیم.

او ادامه داد: یکی از مباحث مهم در تولید محصولات کشاورزی راندمان آبیاری است، که به این منظور هر سال جلسه‌ای را با مدیران استانی داریم که جلسه امسال هفته آینده برگزار خواهد شد تا سیاست‌هایی را که برای سال ۱۴۰۲ براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم تدوین کرده‌ایم با استان‌ها در میان بگذاریم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که امروزه استفاده از آبیاری هوشمند یکی از ضرورت‌های بخش کشاورزی است، گفت: تاکنون استفاده از کانال‌ها، لاینینگ کردن، پوشش بتنی، آبیاری تحت فشار و… را اجرا کرده‌ایم، اما در این محدودیت منابع آبی باید به سمت آبیاری هوشمند برویم.

او با بیان اینکه آبیاری هوشمند یعنی نگاه دقیق‌تر به منابع آبی، گفت: یعنی ما بدانیم گیاه چه زمانی به آب نیاز دارد و چگونه آب را صرفا در اختیار ریشه گیاه قرار دهیم. ما از این طریق عمق ریشه، بافت خاک، اقلیم و میزان رطوبت هوا را پیوند می‌دهیم و یک برنامه آبیاری برای محصول ارائه می‌دهیم.

نیازی شهرکی افزود: ما آبیاری هوشمند را از سال گذشته با ۱۸ استان به صورت پایلوت شروع کرده‌ایم و ۳ هزار هکتار پروژه در این زمینه داریم که در سال جدید این نوع آبیاری را به صورت عمومی اجرا خواهیم کرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با آبیاری زیرسطحی گفت: در زمان آبیاری محصولات بخش اعظم آب تبخیر می‌شود و بخشی از آن هم از ریشه عبور می‌کند و به گیاه نمی‌رسد که برای این مهم از آبیاری زیر سطحی توسط قطره چکان‌های مخصوص در کنار ریشه استفاده می‌کنیم.

اوبا بیان این نکته که منابع خاکی کشور به شدت از منابع آلی فقیر شده‌اند، گفت: تغذیه گیاه باید به دقت بررسی شود و باید نقشه‌های مطالعه خاک تدوین شود که در این زمینه باید با استان‌ها هماهنگی انجام شود.

نیازی شهرکی افزود: نظارت و ارزشیابی استانی انجام شده در جلسه سالانه مطرح و پیشنهادات برای برون‌رفت از مشکلات ارائه خواهد شد. این گردهمایی‌ها برای تحلیل چالش‌ها در استان‌ها است و استان‌ها هم مشکلات خود را با مرکز در میان خواهند گذاشت.

او در رابطه با چالش نظام‌های بهره‌برداری گفت: هزاران میلیارد تومان پروژه در مزرعه اجرا می‌شود که اگر به تعاونی‌ها و نظام‌های بهره‌برداری تحویل داده نشود عمر پروژه کم می‌شود که در این جلسه به این موضوع هم پرداخته خواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص پروژه آینده‌پژوهی در معاونت آب و خاک عنوان کرد: سرعت تغیرات اقلیم بسیار بالا است و گرما و سرمازدگی‌ها به محصولات آسیب بالایی وارد کرده است لذا باید این روند‌ها بررسی شود و برای بلندمدت در حوزه آب و خاک، راندمان آبیاری، الگوی کشت و … برنامه‌ریزی کنیم و معاونت آب و خاک در این زمینه به شدت پیگیر خواهد بود.

سرویس خبری: کشاورزی