1

ضرورت اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات بر مبنای نرخ واردات و محصول

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: حمایت از بخش کشاورزی برای دولت هزینه نیست و یک نوع سرمایه گذاری در قالب تامین امنیت غذایی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به آخرین جزییات نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهار کرد: بنابر قانون، وزارت جهاد کشاورزی باید تا ۳۱ تیر، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را مشخص کند و با همراهی اعضای شورای قیمت گذاری، نرخ مصوب را اعلام کنند.

وی افزود: با توجه به آنکه انتقال دولت بطور کامل اتفاق نیفتاده است، دولت سیزدهم به دلیل تامین منابع مالی تصمیمات لازم در خصوص نرخ را خود باید اتخاذ کند. هر چند آنالیز قیمت انجام شده و چانه زنی صورت گرفته است.

حسینی با اشاره به اینکه تعیین قیمت محصولات کشاورزی باید اولین اقدام دولت سیزدهم باشد، بیان کرد: دولت سیزدهم با نگاهی متفاوت از دولت دوازدهم و نگاه حمایت از بخش کشاورزی باید اقدام به قیمت گذاری محصولات کشاورزی کند تا بتوانیم به تولید پایدار دست یابیم.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: سال گذشته قبل یا بعد از پاییز با وضعیت قیمت گذاری و اتفاقاتی که افتاد، پیش بینی کردیم که تولید گندم با مخاطره مواجه شود که این موضوع تحقق پیدا کرد به طوریکه حداکثر ۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می شود.

وی با اشاره به اینکه امسال کمترین میزان تولید و خرید تضمینی گندم در ۸ سال گذشته را تجربه کردیم، بیان کرد: دولت سیزدهم به دلیل پتانسیل بخش کشاورزی و مشکلات و بحران های ناشی از تحریم باید حمایت همه جانبه از کشاورزان داشته باشد تا امنیت غذایی کشور تامین شود‌.

این مقام مسئول با تاکید بر این مسئله که دولت سیزدهم با دید حمایتی از بخش کشاورزی در قیمت گذاری باید دخالت کند، بیان کرد: در اصلاح قانون خرید تضمینی، نمایندگان مجلس آیتم های مختلفی برای قیمت گذاری کالا در نظر گرفتند که بر مبنای شرایط مختلف باید قیمت گذاری انجام شود‌.

حسینی‌ با اشاره به تاثیر شرایط تحریم بر افزایش هزینه های بخش کشاورزی گفت: دولت قیمت خرید تضمینی را بر مبنای نرخ واردات محصول، مشکلات واردات، تورم موجود در کشور و تورم انتظاری و قیمت محصول داخل و خارج را باید در نظر بگیرد چرا که امروز قیمت تعیین می شود، درحالیکه محصول خرداد و شهریور سال بعد برداشت می شود.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه قیمت گذاری بر مبنای بودجه عاقبت خوشی ندارد، تصریح کرد: نگاه سازمان برنامه و بودجه بر قیمت خرید تضمینی محصولات بر مبنای بودجه است که همین موضوع آسیب به بخش کشاورزی وارد می کند چرا که حمایت از بخش کشاورزی برای دولت هزینه نیست و یک نوع سرمایه گذاری در قالب تامین امنیت غذایی کشور است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان