1

ضرورت تجهیز ۲ میلیون هکتار از باغ های کشور به سامانه نوین آبیاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: باید در آینده ۲ میلیون هکتار از باغ های کشور به سامانه نوین آبیاری مجهز شود.

محمدعلی طهماسبی روز شنبه در چهاردهمین گردهمایی سالانه اعضای هیات علمی و محققان موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی که در موسسه تحقیقاتی تهیه، تولید و اصلاح نهال و بذر کشور واقع در کرج برگزار شد، افزود: از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار باغ های کشور حدود ۶۰۰ هکتار به آبیاری تحت فشار مجهز شده که باید ۲ میلیون هکتار هم در آینده به این سامانه مجهز شود که یک میلیون هکتار آن باید بازسازی و مابقی به آبیاری تحت فشار مجهز شود.
طهماسبی بیان داشت: در باغ هایی که قطعات کوچک هستند، بهره برداران پی برده اند که باید با هم مشارکت کرده و از منابع آبی زیرزمینی برداشت بی رویه نداشته باشند به همین دلیل طرح تجمیع پیاده می شود.
وی افزود: طرح تجمیع در سامانه آبیاری تحت فشار به این صورت است که منابع آبی مشترک به بهره برداری می رسد و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی می شود.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که در این طرح وارد می شوند ۸۵ درصد یارانه و بخشودگی دارند و کمک هایی دیگری دولت در این طرح برای جلوگیری و مصرف بی رویه آب کشاورزی می کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی ادامه داد: خیلی از نقاط کشور هستند که بیش از ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی متر بارندگی دارند به خصوص مناطق زاگرس و البرز که سطح قابل ملاحظه ای را تحت پوشش قرار می دهد به طوریکه رقم های ۴ تا ۸ میلیون هکتار گزارش شده است.
وی گفت: یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی طرح اراضی شیب دار است که به مفهوم اراضی دیم زار کم بازده و یا مراتع کم بازده است که در معرض تخریب یا فرسایش آبی و بادی هستند.
طهماسبی با بیان اینکه خاک یکی از کالاهای ارزشمندی است که توسط روان آب ها شسته می شود و از بین می رود، افزود: یکی از راهکارهای رفع این معضل این است که این اراضی شیب دار را تبدیل به فرصت به جای تهدید کنند یعنی از این امکاناتی که در کشور وجود دارد استفاده کنند .
وی اظهار داشت: بر اساس شناسایی محققین هرجا که بیش از ۴۰۰ میلی متر بارندگی موثر داشته باشد می تواند تحت پوشش این طرح قرار بگیرد و در برنامه ششم هم مجلس شورای اسلامی و دولت نیز تکلیف کرده که بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از این عرصه ها زیر پوشش کشت مثمر مثل بادام ، انگور، انجیر و گیاهان دارویی قرار بگیرد.
وی گفت: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم حدود ۵ میلیون هکتار طرح تهیه کرده که آن ها هم برای کشت ۱۶ رقم گونه مثمر و گیاهان دارویی از طریق ماده ۳ واگذار می کند که برای جلوگیری از تخریب اراضی، غنی سازی مراتع و توانمند سازی جوامع محلی است که تمام این طرح ها با مشارکت جوامع محلی انجام می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: سال گذشته در کشور حدود ۳۰ هزار هکتار انجام شد که حدود ۱۶ هزار هکتار در فارس بوده که قابل بازدید برای علاقه مندان است و امسال هم قرار است حدود ۶۰ هزار هکتار از این اراضی زیر پوشش این کشت ها قرار بگیرد.
** زنجیره ای دیدن تولیدات کشاورزی
وی در خصوص نقش ماشین آلات کشاورزی و فناوری در تولید محصولات کشاورزی، گفت: اگر تولید را به صورت زنجیره ای ببینیم و از ابتدا تا انتهای آن را بررسی کنیم بدون حضور ماشین تولید مفهومی ندارد که ماشین می تواند یک قیچی باشد یا یک ماشین بسیار پیشرفته سم پاش، کودپاش یا نهال کار، خشک کن، سیستم فراوری و… باشد.
وی گفت: این عرصه یک عرصه بسیار وسیعی است به طوریکه به عنوان مثال در محصول زعفران علیرغم اینکه ۹۷ هزار هکتار زعفران کشت می شد تا کنون در مکانیزاسیون زعفران نگاه جدی نشده به طوریکه مردم به صورت معیشتی برای اشتغال زایی این کشت را انجام می دادند.
طهماسبی بیان داشت: اخیرا به این نتیجه رسیده اند با توجه به سطح زیرکشتی که در خصوص این محصول در دیگر استان ها اضافه شده است و قطعات اراضی زیر کشت این محصول در حال اضافه و افزایش است به ماشینی شدن روی آورده اند.
وی افزود: یعنی به دنبال سیستم های مکانیزاسیون همچون ردیف کار و پیازکار در کاشت، برداشت، کلاله، خشک کن ها، دم نوش زعفران، فراوری روی متابولیک های ثانویه و عناصر دارویی هستند.
وی اظهار داشت: وقتی یک محصولی در چرخه فراوری قرار می گیرد ارزش افزوده ی زیادی را در پی دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در تمام بخش های باغی نیاز به ماشین آلات جدید و فنون جدید داریم زیرا بیشتر محصولات باغی کشور صادراتی هستند و برای تولید صادراتی باید تولید استاندارد و مکانیزه باشد یعنی در دنیا از نظر کیفیت و قیمت در سطح جهانی رقابت کنیم.
ماشین آمده تا رنج آدم ها را در تولید کاهش دهد و دوم اینکه هزینه های تولید را پایین بیاورد وقتی ماشین وارد عرصه می شود هزینه های تولید پایین آمده و کیفیت را بالا می برد زیرا می توانید به موقع برداشت کرده و به موقع می توانید زمین را آماده کنید و به موقع می توانید خشک کرده یا نگهداری کنید.
وی همچنین به موضوع تولید بذر در کشور اشاره کرد و گفت: افرادی که در تولید بذر وارد می شوند می توانند در کشور بیشترین سوددهی را داشته باشند و عرصه ای در کشور است که بیشترین بازدهی را دارد.
وی در ادامه به میزان تولیدات باغی در کشور اشاره کرد و افزود: سال ۹۵ حدود ۲۲ میلیون تن محصولات گلخانه ای و باغی تولید شد و پیش بینی می شود که در سال جاری با توجه به کم بودن سرمازدگی و خوب بودن بارش سال فراوانی میوه را داشته باشیم و مرکبات و پسته را نیز در سطح خوبی داشته باشیم.
وی اظهار داشت: زعفران حدود ۹۷ هزار هکتار که بیش از ۲۹۰ تن برداشت زعفران داشته باشیم و زعفران که یک گیاه کم آب بر و سازگار است یک کشت به صرفه و اقتصادی است و در خیلی از استان ها کشت می شود.
این گردهمایی به مدت ۲ روز ادامه دارد.