1

طرح بیمه اجباری گندم برای جهش تولید تدوین شد

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی، از تدوین بیمه اجباری یا فراگیر گندم در راستای جهش تولید خبر داد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، از وزارت جهاد کشاورزی، محمدابراهیم حسن‌نژاد با اعلام این مطلب افزود: در طرح بیمه فراگیر گندم، سهم گندمکاران از حق بیمه و همچنین خطرات مهم اقلیمی و قهری پیش بینی شده و با تصویب هیات دولت اجرایی می شود.

به گفته وی، در طرح بیمه اجباری گندم،حق بیمه دولت ۷۰ درصد و حق بیمه گندمکاران ۳۰ درصد پیشنهاد شده تا تولید کنندگان قادر به پرداخت حق بیمه خود باشند.

حسن نژاد اظهار داشت: به دلیل آسیب پذیری مزارع و گندم دیم در برابر حوادث قهری و طبیعی مانند خشکسالی، سرمازدگی و سیل و همچنین خرده پا بودن اکثر کشاورزان، بسیار ضروری است که دولت یک بیمه ارزان و فراگیر برای محصولات استراتژیک ایجاد کند.

وی با بیان این که بیمه اجباری یا فراگیر گندم به استناد قانون بهره وری تدوین شده است، تصریح کرد: در قانون بهره وری تاکید شده که وزارت جهاد کشاورزی می تواند در مورد محصولات راهبردی، در برابر خطرات طبیعی بیمه های اجباری تعریف کند.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: گندم جزو محصولات استراتژیک است و جمعیت زیادی از کشاورزان به تولید این محصول مشغولند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۳۰ درصد گندمکاران کشور زیر پوشش صندوق بیمه کشاورزی هستند.

حسن نژاد پیش بینی کرد؛ با تصویب و اجرای طرح بیمه اجباری گندم در سال نخست، همه گندمکاران زیر پوشش این بیمه قرار گیرند.

وی اذعان داشت: در ایران اجرای بیمه اجباری طیور بسیار نتیجه بخش بوده و برای این صنعت اطمینان ایجاد کرده است.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به این که برخی کشورها، محصولات مهم و راهبردی خود را بیمه اجباری می کنند، گفت: در ژاپن، برنج یک محصول استراتژیک است و زیر پوشش بیمه اجباری قرار دارد.

سرویس خبری: کشاورزی