1

ظرفیت یک میلیون تنی پرورش آبزیان در دریاها

محمود حجتی

[heading]وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران پتانسیل پرورش یک میلیون تن انواع آبزیان را در دریا دارد که تاکنون از آن غافل بوده و با توسعه همکاری با کشورهایی مانند فرانسه می‌توان در این راستا اقدامات مشترک مهمی انجام داد.[/heading]

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمود حجتی در نشست خبری مشترک وزرای کشاورزی و تجارت فرانسه با خبرنگاران داخلی و خارجی اظهار کرد: ایران برای تولید انواع آبزیان در دریاهای شمال و جنوب کشور پتانسیل ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن را دارد که متاسفانه طی دو دهه گذشته پیشرفت خوبی در این زمینه نداشته‌ایم و از آن غفلت کرده‌ایم.

وی افزود: در دریاها برای آبزی پروری کمتر حضور داشته‌ایم اما می‌توانیم از این ظرفیت خدادادی با مشارکت سایر کشورها مانند فرانسه استفاده کنیم و بتوانیم آبزی پروری در دریاها را با ایجاد زنجیره‌های تولید و پرورش از تولید بچه ماهی تا تکثیر و بازاریابی انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران در زمره بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مانند زعفران، پسته و خرما در جهان قرار دارد و برای پذیرش سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های مشترک مختلف در حوزه‌های مختلف کشاورزی از جمله گیاهان دارویی، تکثیر و پرورش آبزیان، ماهیان خاویاری و تولید داروهای دامی آمادگی کامل دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود برای همکاری‌های کشاورزی بین ایران و فرانسه، اظهار کرد: پروژه مشترک آبزی پروری که امروز در قشم افتتاح شد در راستای همکاری‌های ایران و فرانسه است که درصدد توسعه آن هستیم.

حجتی تصریح کرد: ‌در گذشته تحریم‌های ظالمانه و یکطرفه‌ای علیه ایران اعمال شده بود و امیدواریم طی اجرایی شدن مراحل نهایی برجام این محدودیت‌ها حل شود و تعامل مثبت و سازنده دو طرفه‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ باعث گسترش همکاری‌های بیشتر شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای اجرای پروژه‌های مشترک بین ایران و فرانسه در تلاش هستیم تا ضمن تامین اعتبار، خطوط اعتباری مشترک جهت اجرای این پروژه‌ها را نیز ایجاد کنیم