1

عبور ضریب امنیت غذایی کشور از ۸۰ درصد/عدم خودکفایی در تولید روغن و کنجاله برای ما ننگ است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: ضریب تامین امنیت غذایی کشور از ۸۰ درصد عبور کرده است و تا افق ۱۴۰۴ به ۸۵ درصد می‌رسد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مراسم تقدیر از نمونه‌های بخش کشاورزی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۳ در این مراسم و در حضور رئیس جمهور قول دادم که امنیت غذایی کشور به ۸۰ درصد برسد و امروز که دوباره رئیس جمهور حضور دارد باید اعلام کنم که ضریب تامین امنیت غذایی کشور از ۸۰ درصد عبور کرده است.

وی افزود: ضریب تامین امنیت غذایی کشور در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید از ۵۰ درصد شروع شد و تا افق ۱۴۰۰ به ۸۵ درصد می‌رسد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: موضوع مراقبت از منابع آبی کشور، موضوع مهمی است که از همه تولیدکنندگان تقاضا می‌شود بدون توجه به آن فعالیتی نکنند و برنامه‌ریزان نیز برنامه‌ریزی بدون توجه به این مهم نداشته باشند.

کشاورز گفت: در فضای کنونی کشور که تحت تحریم ظالمانه آمریکا قرار داریم نباید هیچ‌کدام ما از تولید غفلت داشته باشیم و تنها شعار ما تولید و تولید است.

وی اظهار داشت: اولین گام ما در عرصه کشاورزی دانش‌بنیان کردن بیشتر بخش کشاورزی است؛ گندم ما باید کماکان خودکفا بماند و ظرف ۳ تا ۴ سال آینده مشکل تامین تولید داخل جو در کشور رفع شود.

* عدم خودکفایی در تولید روغن و کنجاله برای کشاورزی کشورمان ننگ است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید شکر باید به ریل گذشته خود در سال ۹۶ برگردد و تولید پنبه و شیرخام افزایش یابد؛ همچنین با توجه به پیش‌بینی افزایش نیاز به تولید مرغ و ماهی و تخم‌مرغ در آینده متناسب با آن باید افزایش تولید داشته باشیم.

کشاورز تصریح کرد: عزم جدی برای حل مشکل روغن داریم و امیدواریم که ظرف دو سال آینده ضریب خودکفایی در تولید این محصول ۲۸ درصد افزایش یابد و در ۵ سال آینده شاهد تولید ۵۰ درصد از روغن مورد نیاز در کشور خودمان باشیم.

وی عدم خودکفایی در تولید روغن و کنجاله را ننگی برای بخش کشاورزی کشور خواند و گفت: پذیرفتنی نیست که این محصولات در کشور خودمان تولید نشود و ما ظرفیت‌های دیم نهفته زیادی در کشور داریم که از آن استفاده نشده است.

* کشف ظرفیت‌های جدید در تولید محصولات دیم در کشور

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ما توانستیم ظرفیت تولید محصولات دیم را در کشور کشف کنیم به طوریکه اکنون با حفظ شرایط موجود می‌توانیم ۲ میلیون تن به ظرفیت گندم، ۸ هزار تن جو، ۲ تا ۳ میلیون تن علوفه و ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن دانه روغنی به این شکل تولید کنیم و در‌آمد دیم‌کاران به سمت پایداری برود.

کشاورز تاکید کرد که تولید این بخش با اتکاء به آب باران خواهد بود و ما می‌توانیم بر اساس همین منابع تولید بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: در تولید شیرخام و گوشت به علوفه و خوراک دام وابسته شده‌ایم به همین منظور بسته‌ای برای اصلاح مصرف علوفه در کشور انجام شده است و قول داده می‌شود و در این بسته سالانه ۴ دسته تامین علوفه در کشور افزایش دهد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه به موضوع خاک در کشور توجه بیشتری شود، اظهار داشت: امروز از طریق تکنولوژی می‌توانیم خاک‌های کشاورزی را آباد کنیم و تولیدات این بخش را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهیم.

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود توجه به جنگل‌های کشور را بسیار کم دانست و گفت: با کمک جوامع محلی می‌توانیم جنگل‌های کشور را احیا و در مقابل تغییر کاربری باید به طور جد بایستیم.

وی همچنین جنگل‌های شمال کشور را خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: نباید اجازه تغییر کاربری در این اراضی داده شود.

کشاورز خطاب به رئیس جمهور گفت: بانک کشاورزی نیاز به تزریق سرمایه و حمایت دارد تا بتواند نقدینگی مورد نیاز کشاورزان را تامین کند.

* سند الگوی کشت آماده اجرا شد

وی افزود: مدیریت ریسک را باید به جای مدیریت بحران در بخش کشاورزی به کار ببریم و همچنین سقف تعهد بیمه را در این بخش افزایش دهیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در پایان صحبت‌های خود از آماده اجرا بودن الگوی کشت در بخش کشاورزی کشور خبر داد و گفت: خانواده کشاورزی کشور آماده اجرای سند الگوی کشت باشند.

سرویس خبری: کشاورزی