1

عراق، مشتری بزرگ سوسیس و کالباس ایران

کالباس و سوسیس

[heading]آمارها نشان می‌دهد که صادرات فراورده‌های گوشتی از جمله سوسیس و کالباس طی نیمه نخست امسال به ۲٫۷ هزار تن رسیده و در این میان عراقی‌ها مشتری دو هزار تن از کل فراورده‌های گوشتی صادر شده ایران در این مدت بوده‌اند.[/heading]

به گزارش خبرنگار ایسنا، صادرات فروارده‌های گوشتی از جمله سوسیس و محصولات مشابه آن جزو اقلام عمده صادرات غیرنفتی ایران به حساب می‌آید که طی شش ماهه نخست امسال صادرات دو هزار و ۷۰۰ تن از این محصول برای ایران معادل ۱۰٫۵ میلیون دلار ارز‌آوری داشته است.

مقایسه وضعیت صادرات سوسیس و فراورده‌های مشابه طی نیمه نخست امسال با سال گذشته نشان می‌دهد که اگر چه قیمت هر کیلوگرم از این محصول همچون سال قبل چهار دلار است، میزان صادرات آن به لحاظ وزنی و ارزشی بیش از ۳۰ درصد رشد پیدا کرده است.

همچنین فهرست صادرات غیرنفتی گمرک نشان می‌دهد که اگر چه ایران به ۶ کشور افغانستان، امارات، تاجیکستان، عمان، مالزی و عراق سوسیس و فروارده‌های مشابه گوشتی صادر می‌کند، می‌توان گفت عراقی‌ها سهم عمده‌ای از خرید این محصول را دارند.

به این ترتیب از ۲٫۷ هزار تن سوسیس صادراتی ایران عراق به تنهایی بیش از ۲٫۱ هزارتن از این محصول را خریده است و به این ترتیب سهم دیگر کشورها از بازار خارجی فراورده‌های گوشتی ایران بسیار ناچیز است.