1

عشایر ۲۵ درصد نیاز کشور به گوشت را تامین می کنند

بیش از ۱۹۰ هزار تن تولید گوشت قرمز توسط عشایر صورت می‌گیرد که ۲۵ درصد نیاز کشور به گوشت در حوزه عشایری تامین می شود.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی،  کرمعلی قندالی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه ۱۷هزار خانوار در سال مالی ۹۹ طی یکسال از آب آشامیدنی برخوردار شدند، اظهار کرد: تا پایان سال ۱۳۹۹ حداقل  ۷ تا ۸۰۰۰ خانوار دیگر به آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا می کنند و تا سال ۱۴۰۰، ۲۵هزار خانوار عشایری از آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد. همچنین اعتبار ۲۵۳ میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه برای تامین آب سالم عشایر تخصیص یافته است.

 وی اضافه کرد: تا دو ماه آینده ۱۳ هزار پنل خورشیدی برای ۱۳ هزار خانوار توزیع می شود. البته ۱۲هزار خانوار تا ۱۴۰۰ اضافه می شوند و تا پایان ۱۴۰۰، ۲۵هزار خانوار دیگر از پنل خورشیدی بهره مند خواهند شد.

رییس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: موضوع دیگری که پیگیر آن هستیم، ورود سایر دستگاه ها برای ارائه خدمات است. همه دستگاه‌ها موظفند با توجه به جمعیت عشایری در هر استان با تنظیم موافقتنامه به عشایر خدمات رسانی کنند. همچنین درصدد پیگیری مشکلات عشایر هستیم تا آنها بتوانند برای مثال در دریافت تسهیلات از وثیقه هایی مانند کارت چرا، طرح مرتعداری،کارت یارانه و سهام عدالت…استفاده کنند.

مشکلی در زمینه تامین آرد عشایر وجود ندارد

وی همچنین به وضعیت سهمیه بندی آرد عشایر نیز اشاره کرد و گفت: هر فرد عشایر در سال ۱۲ کیلوگرم سهمیه آرد دارد. این سهمیه به تشکل ها تحویل داده می‌شود و آنها در محل انبار عشایری یا محل استقرار به عشایر تحویل می‌دهند. بنابراین در حوزه تامین آرد مشکلی نداریم و تقریباً نیاز عشایر به آرد بر آورده می شود. اما مشکلی که وجود دارد این است که هزینه حمل آن گزاف است که سال گذشته توانستیم مقداری از این هزینه را  دریافت کنیم.

خوشبختانه فوتی ناشی از کرونا در جمعیت عشایری نداشتیم

قندالی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عشایر در کشور داریم گفت: ۴۲۸ هزار نفر غربالگری شدند که ۲۲۱۶ نفر مشکوک به کرونا بودند. از این تعداد ۱۰۰۹ نفر به مراکز بهداشتی ارجاع شدند، از این تعداد ۱۸۱ نفر به بیمارستان منتقل شدند، ۱۶۰ نفر درمان و ۲ نفر نیز به طور مطلق بستری شدند و خوشبختانه فوتی ناشی از کرونا نداشتیم.

عشایر ۲۵ درصد نیاز کشور به گوشت را تامین می کنند

وی در ادامه گفت: عمده تولید عشایری مواد پروتئینی و گوشت قرمز است. بیش از ۱۹۰ هزار تن تولید گوشت قرمز توسط عشایر صورت می‌گیرد که ۲۵ درصد نیاز کشور به گوشت در حوزه عشایری تامین می شود. ۹٫۵ میلیون راس دام نیز توسط عشایر سالانه پروار می شود.

به گفته رئیس سازمان امور عشایر کشور  امسال تاکنون ۱۵۰ هزار تن نهاده تأمین شده و ۳۵۰ هزار تن نیز تا آخر سال خریداری خواهد شد.

وی همچنین از راه اندازی فروشگاه اینترنتی محصولات عشایری نیز خبر داد و گفت: بنا داریم با مراکز عمده فروشگاهی ارتباط برقرار کنیم و آن ها را مستقیماً به محصولات عشایری متصل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا محصولات عشایری  با افزایش قیمت مواجه شده است یا خیر، گفت: توجه به افزایش قیمت برخی از نهادها هزینه‌های تولید نیز افزایش یافته است و امسال باید ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده محصولات بیشتر شود.

کاهش بعد خانوار عشایری

رییس سازمان امور عشایر خاطرنشان کرد: سرشماری عشایر هر ۱۰ سال یک بار اتفاق می‌افتد. با توافقی که با مرکز آمار انجام شد  در سال گذشته این سرشماری به صورت ثبتی مبنا صورت گرفت و آنچه که در سامانه بارگذاری شد نشان می داد که ۴۵ تا ۵۰ هزار  خانوار عشایری اضافه شدند؛ بعد خانوار کم شده ولی تعداد خانوار بیشتر شده است.

میانگین سواد عشایری افزایش یافته است

وی به وضعیت سواد جمعیت عشایری نیز اشاره کرد و گفت: سال ۶۶ بر اساس آمار میانگین سواد در میان جمعیت عشایری ۲۷ درصد بود که امروزه به بالای ۷۰ درصد رسیده است.

وی همچنین اعلام کرد: وزارت ارتباطات مکلف شده است تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد از مناطق عشایری را به تجهیزات  اینترنتی مجهز کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مناطقی که عشایر حضور دارند آتش سوزی رخ داده است یا خیر ،گفت: عشایر بهترین محیط‌بانان عرصه های مرتعی هستند که خوشبختانه در جاهایی که عشایر حضور دارند آتش‌سوزی اتفاق نمی افتد، زیرا حیات و معیشت عشایر وابسته به مرتع است. معمولاً آتش‌سوزی در جاهایی اتفاق می‌افتد که عشایر حضور ندارند و منطقه حفاظت شده است.

رئیس سازمان امور عشایر اضافه کرد: سال  ۱۳۹۳ که زنجیره تولید گوشت قرمز شروع شد حدود ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تن تولیدات گوشت توسط عشایر صورت می‌گرفت.  امروزه تولیدات به بیش از ۱۹۰ هزار تن رسیده است و ۲ افق افزایش تولیدات نیز در نظر گفته شده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان