1

عضو شورای ملی زعفران: دلالان چینی بازار زعفران را قبضه کردند/حداکثر قیمت هر کیلو طلای سرخ ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

حسینی گفت:چینی‌ها با ورود به بازار در حال خرید زعفران با تناژ بالا هستند که با ادامه این روند جای صادرکنندگان ایرانی را می گیرند.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ورود دلالان چینی به بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر چینی‌ها با ورود به بازار در حال خرید زعفران با تناژ بالا هستند درحالیکه اگر سازمان تعاون روستایی پول کشاورزان در خرید توافقی را زودتر پرداخت کند، وضعیت فعلی تغییر می‌کند.

وی افزود: دلالان چینی پس از خرید زعفران اقدام به خروج غیرقانونی آن از کشور می‌کنند که اگر کسی به این موضوع توجه نکند، در آینده‌ای نه چندان دور جای تجار ما می‌نشینند.

حسینی ادامه داد: اگرچه صادرات زعفران ایرانی به چین از طریق کشور‌های دست دوم انجام می‌شود، اما ورود دلالان چینی به بازار و خرید زعفران با تناژ بالا موجب شده آن‌ها جای صادرکنندگان ما را بگیرند.

عضو شورای ملی زعفران حداقل قیمت هر کیلو طلای سرخ را ۶ میلیون تومان و حداکثر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که چینی‌ها یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زیر قیمت از کشاورزان زعفران خریداری می‌کنند.

وی قیمت زعفران در بازار تابع صادرات و روان سازی صادرات برشمرد و افزود: اگر دولت دست از صدور بخشنامه‌های یک شبه و مقررات سخت گیرانه بردارد،  موجب می‌شود زعفران به دست دلالان چینی نیفتد.

حسینی با اشاره به اینکه آمار متناقضی در خصوص صادرات زعفران مطرح است، بیان کرد: با وجود آنکه آماری در خصوص رشد صادرات زعفران مطرح است، اما به اعتقاد بنده توسعه صادرات به افغانستان به معنای رشد صادراتی نیست چرا که زعفران ایرانی پس از ورود به این کشور تحت عنوان بسته بندی‌های جدید به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود که این امر خطر جدی برای بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیاست.

خرید توافقی زعفران به ۴۰ تن رسید

عضو شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت خرید توافقی زعفران بیان کرد: بنابر آمار سازمان تعاون روستایی تاکنون ۴۰ تن زعفران با نرخ ۸ میلیون تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از کشاورزان خریداری کرده که ۲۰ درصد وجه آن را در زمان خرید پرداخت می‌کند و برای مابقی وجه آن زمان مشخص نیست که این امر با واکنش شدید کشاورزان روبرو شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه برداشت زعفران تا اواسط آذر ادامه دارد، تصریح کرد: براورد اولیه وزارت جهاد کشاورزی برآن است که تولید زعفران با رشد حداقل ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن برسد.

سرویس خبری: صنعت غذا