1

عضو کمیسیون کشاورزی:کاهش سود تسهیلات بانکی کشاورزی گامی رو به جلو است اما کامل نیست

کشاورزی

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی گفت:‌ این کاهش گامی رو به جلو است اما کامل نیست.

علی اکبری در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در بخش کشاورزی و تولید با چالش‌های جدی مواجه هستیم. سازوکارهای بزرگی هم لازم دارد که بتوانیم این بخش را تعدیل کنیم. واقعیت این است که بخش عمده‌ای از کشاورزی ما خرده مالکی است و در حد معیشت است،؛ یعنی اقتصادی نیست. خشکسالی‌های اخیر و کاهش دسترسی به آب نیز این چالش را جدی تر کرده است.

او ادامه داد:  این گامی رو به جلو است اما کامل  نیست و ما نیاز داریم که گام‌های بعدی را برداریم. بهره‌وری و افزایش راندمان باید موردتوجه قرار گیرد و حتی طرح نکاشت نیز باید اجرا شود تا درآمد سالانه یک کشاورز جبران شود.

نماینده شیراز گفت:‌ من در این مدت به روستاهای متعددی در استان فارس رفته‌ام. حتی کسانی که دستشان به دهنشان می‌رسد دچار مشکل شده‌اند. به عنوان مثال هفته قبل به یک مرغداری رفتم که جوجه نریخته بود و وقتی دلیل را پرسیدم مرغدار گفت که باید اقساط زیادی را بپردازد و از آنجایی که دخل و خرجش با هم نمی‌خواند کار را رها کرده بود.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی  از مشکلات به مسائل بانکی بر می‌گردد. اما به هر حال بخش کشاورزی ما دچار مشکلات زیادی است که باعث شده درآمدشان در حد بخور و نمیر باقی بماند و پس‌اندازی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

اکبری تاکید کرد: بانک‌ها در خیلی از موارد رعایت نمی‌کنند، گفته می‌شود سود تسهیلات ۱۵ درصد است اما بانک‌ها با سیاست‌هایی، بازپرداخت وام را طولانی می‌کنند و هزینه‌هایی را می‌تراشند که چندین درصد رسمی اعلام شده اضافه می‌شود.