1

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق تهران: امکان صادرات محصولات به بازارهای پرقدرت را نداریم/ در کشت صیفی‌جات بازنگری شود

حسن فروزان فرد خاطر نشان کرد: زمانی‌که قیمت گندم و دانه‌های روغنی در بازار جهانی بالا می‌رود لاجرم ناچار به خرید این اقلام با قیمت بالا خواهیم بود دولت برای اینکه افزایش نرخ‌ها به دهک‌های پایین جامعه آسیب وارد نکند باید به صورت جداگاه سیاست‌های حمایتی را دنبال کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ حسن فروزان‌فرد با اشاره به بالا رفتن قیمت مواد غذایی در بازارهای جهانی، گفت: زمانی‌که از ارزانی مواد غذایی در بازارهای جهانی منتفع می‌شویم باید تبعات گرانی آنها را نیز تحمل کنیم.

وی ایده کنترل و ثابت ماندن قیمت‌ها را مثبت ارزیابی نکرد و افزود: صادرکنندگان ایرانی فولاد، نفت، فرش، زعفران و …. را با قیمت روز در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند پس قیمت‌ها از یک مکانیزم واحد تبعیت نمی‌کنند.

 این فعال اقتصادی ادامه داد: زمانی‌که قیمت گندم و دانه‌های روغنی در بازار جهانی بالا می‌رود لاجرم ناچار به خرید این اقلام با قیمت بالا خواهیم بود دولت برای اینکه افزایش نرخ‌ها به دهک‌های پایین جامعه آسیب وارد نکند باید به صورت جداگاه سیاست‌های حمایتی را دنبال کند. خوشبختانه مواد اولیه صنعت غذا وارد کشور می‌شود و این مواد در کشور فرآوری و در دسترس مردم قرار داده می‌شود.

فروزان‌فرد با بیان اینکه تلاش برای افزودن تولید به زیرساخت‌ها، منابع آبی و خاکی آسیب وارد می‌کند، گفت: به نظر من خودکفایی در همه زمینه‌های کشاورزی به معنی استفاده نابه‌جا و غیرحرفه‌ای از مزیت‌های داخلی است. بهره‌گیری از آب‌های زیرسطحی با ارتفاع بالای ۱۵۰ متر برای کشت صیفی‌جات توجیه اقتصادی ندارد و باید برای کشت این محصولات بازنگری صورت بگیرد چرا که متوسط قیمت صادرات این اقلام به دلار در حال کاهش است.

وی در ادامه تصریح کرد: باید به مزیت‌های خود در بخش کشاورزی توجه بیشتری کنیم و به آنها بپردازیم و زمینه‌های تولید این محصولات با قیمت تمام شده مناسب و با کیفیت بالا را فراهم کنیم در چنین شرایطی هم نیاز داخلی را تامین و هم می‌توانیم بازارهای صادراتی بیشتری برای خود تعریف کنیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به کمرنگ شدن ارتباط‌های تجارت بین‌المللی، گفت: امکان اینکه محصولات داخلی به بازارهای هدف پرقدرت صادر شود وجود ندارد؛ مثلا امکان صادرات محصولات به کشورهای اروپایی به دلیل عدم رعایت استانداردها برای ما از بین رفته است. از این‌رو لازم است که مصرف کود و آفت‌کش‌ها در کشور اصلاح شوند و از نسل‌های جدید آفت‌کش‌ها استفاده کنیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به مزیت‌های ایران در حوزه کشاورزی، گفت: ما در کشت زعفران، عناب، زرشک، پسته و سیب دارای مزیت‌های قابل توجهی هستیم باید این مزیت‌ها بیشتر شناخته شوند تا بتوان از محل آنها ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور شود.

فروزان‌فرد با بیان اینکه برای جبران کمبودهای داخلی گریزی نداریم جز اینکه تابع بازارهای جهانی باشیم، افزود: باید خرید و رفتار تجاری به موقع از خود نشان بدهیم. خرید حرفه‌ای به این معناست که به موقعه نیاز خود را خریداری و مشکلات ارزی را حل کنیم تا نیاز خود را گرانتر خریداری نکنیم. این مهم نیازمند این است که به موقعه کالاها ثبت سفارش شوند و از ظرفیت ال سی ها استفاده کنیم تا افزایش قیمت‌های جهانی به ما کمترین آسیب را وارد کند.

وی توجه به کشاورزی فراسرزمینی برای ایجاد امنیت غذایی را مهم عنوان کرد و افزود: سال‌هاست که این بحث در کشور مطرح شده و می‌توان از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم و از کشورهایی که با هم مرز هستند و زمین‌های زراعی مناسبی دارند بهره بهتری بگیریم. قزاقستان یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده و عرضه‌کننده محصولات کشاورزی است که می‌توان از ظرفیت‌های این کشور بهره بیشتری بگیریم. می‌توان نیازهای داخلی کشور را با قیمت مناسب در این کشورها تولید و وارد کنیم این ایده‌ سال‌هاست که اتفاق افتاده و در کشورهای دیگر تحقق پیدا کرده است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا