1

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:‌با یک مدیریت خوب، صادرات بازده خوبی برای کشاورزان دارد

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به لزوم توجه به صادرات محصولات کشاورزی گفت: اگر خوب مدیریت کنیم صادرات، بازده خوبی برای کشاورزان دارد.

سید راضی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با روند صادرات به روسیه که پیش از این مطرح شده بود توضیح داد: ‌قبل از این که روابط ترکیه و روسیه به هم بخورد، تقاضایی از بازار روسیه نسبت به مجموعه کشاورزان ما وجود داشت، زمانی که ارتباط این دو کشور به  هم خورد، این مساله شدیدتر شد.

سید راضی نوری

او ادامه داد: بار دیگر، ارتباط ترکیه و روسیه بهتر شده ولی اگر خوب مدیریت کنیم، بازار کشورهایی مثل روسیه و عراق بازار بسیار خوبی است و می‌توانیم در کنار آنها بازارهای دیگری را هم  داشته باشیم ولی متاسفانه در این خصوص عدم تنظیم و وجود قاعده و بازاریابی به چشم می‌خورد والا می‌توانیم بازارهایی را که محتاج محصولات ما هست به دست بگیریم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر خوب مدیریت شود و مشوق‌ها را برای مجموعه صادرکننده درنظربگیریم،‌ این مساله می‌تواند بازده بسیار خوبی برای کشاورز داشته باشد و به خصوص بخش‌های خصوصی و تعاونی می‌توانند نقش خود را بخوبی ایفا کنند.

نوری درباره نقاط ضعف صادرات محصولات کشاورزی به کشورهایی مثل روسیه هم گفت: ممکن است اگر محصولاتی عرضه کرده باشیم، بسته‌بندی و مسائل دیگر خوب رعایت نشده باشند که این باعث می‌شود مدت ماندگاری محصول کمتر شود. اگر حمل و نقل از طریق زمینی باشد، مشکلاتی در رابطه با کیفیت و ماندگاری کالا به وجود می‌آید اما اگر صادرات از طریق راه‌آهن و هوایی را معرفی کنیم اثرات بهتری خواهد داشت.

او متذکر شد: این مساله نیازمند مدیریت کاملی است. مدیریت سازمان توسعه و ارتباط مستمر با وزارت جهاد هم می‌تواند موثر واقع شود.