1

عضو کمیسیون کشاورزی مطرح کرد،کشاورزی می‌تواند بیشترین سهم را در پساتحریم داشته باشد

یک عضو هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع تحریم‌ها گفت: کشاورزی می‌تواند بیشترین سهم را در پساتحریم داشته باشد.

 

1436266491246_1852.jpg

محمدتقی توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا درباره تاثیر رفع تحریم‌ها بر اقتصاد کشاورزی عنوان کرد: رفع تحریم‌ها می‌تواند اقتصاد ما را از محدودیت‌ها و موانعی مثل سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش منابع خارج کند؛ کشاورزی هم به تبع آن مشمول این مساله می‌شود. ما در تحقیقات، از نظر منابع مالی مشکل داشتیم، در مکانیزاسیون هم باید ماشین‌آلات را از خارج وارد می‌کردیم و در بخشی مثل مدیریت مزرعه هم به منابع مالی نیاز داشتیم. وقتی در کل درآمدهای دولت گشایش ایجاد شود،‌ چون کشاورزی در اولویت است،‌ منابع بهتری برایش ایجاد می‌شود.

نماینده الیگودرز ادامه داد: از سوی دیگر، ما در خیلی بخش‌ها، کالاهایی را از خارج وارد می‌کنیم که می‌توانیم با سرمایه‌گذاری‌های خاص حتی توسط خارجی‌ها، این‌ها را در داخل تولید کنیم. مثلا تخم چشم‌زده (بچه ماهی) از فرانسه وارد می‌شود. سیاست وزارت جهاد این بود که چرا در داخل تولید نشود؟ فرانسوی‌ها منطقه ما را بررسی کرده‌اند و با توجه به شرایط مناسب،‌ می‌خواهند در حد ۱۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کنند تا تمام بچه‌ماهی کشور در آنجا تولید شود.

توکلی افزود: در بحث تولید دانه‌های روغنی هم می‌توانیم با کشورهایی مثل برزیل و کانادا از لحاظ فناوری مشارکت داشته باشیم و تولید دانه‌های روغنی را در داخل افزایش دهیم تا جلوی واردات را بگیریم؛ خیلی از بخش‌های واردات هم در اختیار افراد خاصی است. می‌شود آنها را حذف و تولید را گستره کرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از آن‌جایی که کشاورزی،‌ پایه و اساس اقتصاد مقاومتی است می‌تواند بیشترین سهم را در پساتحریم داشته باشد؛ مساله اصلی هم در این زمینه، سرمایه و تکنولوژی است.

 

جهت عضویت در کانال اگروفودنیوز در تلگرام اینجا را کلیک کنید