1

غذاهای سرخ شده ریسک افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خوردن غذاهای سرخ شده می‌تواند خطر افسردگی و اضطراب را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید به ارتباط بین مصرف مکرر غذاهای سرخ شده و موارد بیشتر اضطراب و افسردگی پی برده است.

این مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف منظم غذاهای سرخ شده، به ویژه سیب زمینی سرخ شده، به ترتیب ۱۲% و ۷% خطر ابتلاء به اضطراب و افسردگی را افزایش می‌دهد.

کارشناسان می‌گویند این ارتباط به دلایل متعددی از جمله اختلال در روده، افزایش التهاب و اختلال در متابولیسم لیپید (چربی) است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آنچه می‌خوریم ممکن است نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی نیز بر ما تأثیر بگذارد. به طور خاص، مطالعه جدید محققان دانشکده پزشکی سنت لوئیس در واشنگتن نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از مصرف غذاهای سرخ شده، به ویژه سیب زمینی سرخ شده، با افزایش موارد اضطراب و افسردگی مرتبط است.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف مکرر غذای سرخ شده به دلیل وجود یک آلاینده در غذاهای سرخ شده به نام آکریل آمید، به شدت با خطر بیشتر اضطراب و افسردگی مرتبط است.

مشخص شده است که این آلاینده باعث التهاب عصبی و اختلال در متابولیسم لیپید می‌شود که می‌تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

از نظر محققان، این فرضیه وجود دارد که التهاب ممکن است ترشح دوپامین را کاهش دهد و همچنین مناطقی از مغز را که با پاداش مرتبط هستند را کم‌رنگ کند.

علاوه بر این، غذاهای سرخ شده معمولاً فاقد فیبر، فیتونوترینت‌ها و چربی‌های سالم هستند که تأثیر مثبتی بر سلامت مغز دارند. به نوبه خود، این روند می‌تواند بر روده هم تأثیر بگذارد.

به گفته محققان: فقدان این ترکیبات می‌تواند باعث اختلال در نحوه ارتباط روده و مغز با یکدیگر شود. بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد سروتونین ما در روده ساخته می‌شود و بنابراین فرض بر این است که عدم تعادل در میکروبیوم‌های روده بر تولید این انتقال‌دهنده‌های عصبی تأثیر می‌گذارد که به نوبه خود بر خلق و خوی ما تأثیر منفی می‌گذارد.

سرویس خبری: تغذیه و سلامت

منبع: هلث‌لاین