1

فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی با عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، موضوع موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شاهرخ شجری با اشاره به این که مذاکرات موافقت‌نامه موقت تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (فدراسیون روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس) در دیماه سال ۱۳۹۴ شروع و در مجموع هفت دور مذاکره برای کسب توافق انجام شد، اظهار کرد: موافقت‌نامه مذکور به شماره ۵۳۷/۳۰۱۸۷ مورخ ۱۳۹۷/۴/۱۵ توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ و رئیس جمهوری آن را طی نامه اداری ۴۴۹۵۱ مورخ ۱۳۹۸/۴/۱۷ جهت اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد.

وی با بیان این که انتظار می‌رود با خاتمه سه سال عضویت موقت در تشکیل منطقه آزاد تجاری اوراسیا، زمینه لازم برای عضویت ایران در این اتحادیه فراهم گردد، تصریح کرد: ایجاد فضای واحد اقتصادی، توسعه بازارهای مشترک و دستیابی به حرکت آزاد، ترویج رقابت سالم در بازار مشترک از عمده اهداف تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که به تبع آن، امکان استفاده از تعرفه‌های تجاری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل روابط اقتصادی با کشورهای اتحادیه، تخفیف‌های تعرفه برای صادرکنندگان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی و اشتغال را در بر خواهد داشت.

شجری ادامه داد: همچنین تقویت و نقش برجسته ایران در کریدور بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب از مزایای عضویت ایران در این اتحادیه است.

وی یادآور شد: این موافقتنامه دارای سه بخش جداگانه شامل متن، فهرست کالاهای صنعتی و فهرست کالاهای کشاورزی و از تاریخ ۵ آبان ماه سالجاری اجرایی می شود.

خلاصه مبادلات تجاری کشورهای اوراسیا با ایران و سایر کشورها

شجری با اشاره به این که کل صادرات جمهوری اسلانی ایران به کشورهای اوراسیا در بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۷ به میزان ۴۰۵.۰۱ هزار تن به ارزش ۳۱۵.۳ میلیون دلار بوده است، گفت: کل واردات ایران از کشورهای اوراسیا در بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۷ به میزان ۲۱۲۱.۷۹ هزار تن به ارزش ۷۷۶.۳۷ میلیون دلار می باشد.

وی، کل صادرات کشورهای اوراسیا به جهان در بخش کشاورزی در سال ۲۰۱۸ را به میزان ۳۲۷۹۳.۰۵ هزار تن به ارزش ۳۳۹۳۴.۶۴ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: کل واردات کشورهای اوراسیا از جهان در بخش کشاورزی در سال ۲۰۱۸ به میزان ۳۴۱۳۸.۱۳ هزار تن به ارزش ۳۸۹۴۹.۹۵ میلیون دلار بوده است.

صادرات برخی محصولات منتخب کشاورزی ایران به کشورهای حوزه اوراسیا

شجری با بیان این که ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به فدراسیون روسیه حدود ۲۱۷ میلیون دلار می باشد، خاطرنشان کرد: محصولات سیب درختی، انواع سبزی و صیفی، انگور، پرتقال، کشمش، خرما و کیوی، عمده صادرات ایران به این کشور بوده است.

وی، ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به بلاروس را حدود ۱.۳۵ میلیون دلار عنوان و اظافه کرد: عمده صادرات ایران به این کشور شامل انواع سبزی و صیفی، کشمش، خرما و کیوی می باشد.

شجری گفت: ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به قزاقستان حدود ۶۵.۹۴ میلیون دلار و عمده صادرات ایران به این کشور شامل سیب درختی، انواع سبزی و صیفی، کشمش، خرما، کیوی و انواع پسته بوده است.

ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به ارمنستان حدود ۲۰.۰۵ میلیون دلار می باشد که عمده صادرات ایران به این کشور عبارتند از : سیب درختی، انواع سبزی و صیفی، انگور، پرتقال، کشمش، خرما، کیوی، انواع پسته و انواع جوجه.

وی با اشاره به این که ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به قرقیزستان حدود ۱۱.۰۲ میلیون دلار می باشد، ادامه داد: عمده صادرات ایران به این کشور شامل سیب درختی، پرتقال، کشمش، خرما، کیوی و انواع پسته بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تعهدات حوزه اوراسیا در برخی محصولات منتخب کشاورزی برای ایران در زمینه نرخ های تعرفه عمدتا کاهشی بوده، اظهار داشت: به عنوان مثال: در محصول پسته ، خرما، مرکبات، کشمش، برخی سبزی و صیفی درصد کاهش تعرفه ۱۰۰ درصد بوده است.

وی افزود: در حالت کلی، کل تعهدات اوراسیا ۱۲۶ رقم می باشد که ۱۱۳ رقم از تعهدات، کاهشی و ۱۳ رقم به صورت فریز (ثابت) می باشد.

شجری گفت: تعهدات ایران در برخی محصولات منتخب کشاورزی برای حوزه اوراسیا در زمینه نرخ‌های تعرفه، کاهشی بوده، خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال: در محصول روغن خام سویا و آفتابگردان و کلزا درصد کاهش تعرفه ۵۰ درصد بوده است و در حبوبات درصد کاهش تعرفه صفر و به صورت فریز می باشد.

وی اضافه کرد: در حالت کلی، کل تعهدات ایران، ۹۸ رقم می باشد که ۶۰ رقم از تعهدات، کاهشی و ۳۸ رقم به صورت فریز ( ثابت) می باشد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی یادآوری کرد: مقرر شده است به منظور اطلاع‌رسانی به تجار، همایشی در همین رابطه توسط وزارت جهاد کشاورزی برگزار گردد که به این منظور از اتاق‌های بازرگانی و تجار دعوت به عمل خواهد آمد.

سرویس خبری: کشاورزی