1

قائم مقام سازمان شیلات ایران:مصرف آبزیان در ایران نصف میانگین مصرف جهانی است

آبزیان

[heading]قائم مقام سازمان شیلات ایران گفت: آبزی‌پروری و شیلات یکی از محورهای مهم توسعه بخش کشاورزی در شرایط کمبود آب شیرین در کشور است.[/heading]

به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، سیف الله حقیقی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل شیلات خوزستان اظهار کرد: تغییرات اقلیمی کره زمین بخش کشاورزی را بیشتر از سایر بخش‌ها تحت تأثیر خودش قرار داده و آب شیرین کشور که برای بخش کشاورزی نیاز است را کاهش داده است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در جهت توسعه بخش کشاورزی تصمیماتی نظیر کشت گلخانه‌ای و استفاده از روش نوین آبیاری به منظور بهره‌برداری صحیح از آب اتخاذ کرده است و یکی از مهمترین محورهای توسعه بخش کشاورزی، شیلات و آبزی‌پروری است.

حقیقی تصریح کرد: آبزی‌پروری را می‌توان در آب‌های شور، لب شور و شیرین انجام داد که این مساله نشان دهنده پتانسیل توسعه بخش کشاورزی در زیر بخش شیلات و آبزی‌پروری است.

وی ادامه داد: در کشور بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر خط ساحلی وجود دارد و با توجه به حجم زیاد آبی که در اختیار داریم و وجود پتانسیل بالا در زمینه پرورش آبزیان، امیدواریم سرانه مصرف آبزیان در کشور که نصف میانگین مصرف جهانی است را افزایش دهیم. با توجه به تولیداتی که در استان خوزستان و استان‌های دیگر وجود دارد، باید با کشورهای دیگر جهان در بحث صادرات به رقابت بپردازیم.

حقیقی افزود: با استفاده از گونه‌های مناسب تر می‌توانیم تولید در واحد سطح را در استان خوزستان افزایش دهیم و از طریق افزایش تولید و افزایش سرانه مصرف و صادرات این تولیدات، ارزش افزوده‌ای را برای مردم خوزستان و تولید کنندگان به وجود بیاوریم.

قائم مقام سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت بالای کشور و دسترسی راحت به آب‌های آزاد، بستر برای آبزی‌پروری در استان خوزستان فراهم است که باید با استفاده از این پتانسیل به افزایش تولیدات کمک کرد.

در ادامه نبی الله خون میرزایی، مدیرکل شیلات خوزستان نیز در این مراسم اظهار کرد: با توجه به شرایطی که کشور با آن روبرو است، امیدواریم بتوانیم با بسترسازی در زمینه تولید، اشتغال و تقویت بنیه اقتصادی کشور، گامی مثبت در این بخش شیلات برداریم.

وی افزود: سیاست‌های دولت و سیاست‌های ابلاغی سازمان شیلات چراغ راه است و با برنامه ریزی در چهت تحقق این اهداف و سیاست‌ها تلاش خواهیم کرد.

خون میرزایی در خصوص برنامه‌های این اداره کل عنوان کرد: بسترسازی برای تداوم و گسترش خدمت و افزایش تولید و اشتغال در جهت نیل به امنیت غذایی به عنوان جزئی از امنیت پایدار در کشور یکی از مهمترین اهداف پیش روی این اداره‌ کل است.

وی ادامه داد: صیانت و استفاده بهینه از منابع و پاسداری از محیط زیست، پشتیبانی از فعالیت‌های بخش خصوصی و تسهیل سرمایه گذاری و توجه به ارتقای دانش، مهارت و معیشت کارکنان از دیگر محورهای و رئوس کار این اداره به شمار می رود.

انتهای پیام