1

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی: اراده‌ای برای کنترل نهاده‌های دامی وجود ندارد

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی مشکل اصلی بازار نهاده‌های دامی را ناشی از سوءمدیریت دانست و گفت: تمام مشکلات ناشی از این است که دولت اراده کافی برای کنترل و نظارت بر توزیع نهاده‌ها ندارد.

موسی رهنمایی، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفتگو با مهر با اشاره به وضعیت نامناسب دامداران کشور گفت: تولیدکنندگان به شدت نگران و معترض هستند که در سال جهش تولید، شرایط به گونه‌ای رقم خورده که تولید آنها در حال نابودی است و این اتفاقات قطعاً واکنش‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یک دامداری با ۳۰۰ رأس دام مولد روزانه به ۴۵۰۰ کیلوگرم غله نیاز دارد، افزود: متأسفانه موجودی این دامداری در حال حاضر کمتر از ۱۰ هزار کیلوگرم است که تنها برای ۲ روز دام‌ها کافی است.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: ذرتی که باید به قیمت کیلویی ۱,۷۰۰ تومان به دست دامدار برسد با قیمت ۴,۶۰۰ تومان توزیع می‌شود که دامدار توان خرید به این قیمت را ندارد.

رهنمایی مشکل اصلی بازار نهاده‌های دامی را ناشی از سو مدیریت خود دولت دانست و افزود: ردیابی چندین محموله بزرگ کار دشواری نیست که دولت نتواند این کار را انجام دهد. تمام این مسائل بخاطر این است که مجموعه دولت اراده کافی برای کنترل و نظارت در توزیع این نهاده‌ها را ندارد.

وی با بیان اینکه بخشی از نهاده‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی درگیر فساد اقتصادی و رانت شده و از گردونه توزیع خارج می‌شوند، افزود: شنیده‌ها حاکی از این است که بخشی از نهاده‌ها نیز توسط خود دولت وارد بازار سیاه می‌شود.

عده‌ای آگاهانه به کشور خیانت می‌کنند و قصد نابودی تولید داخل را دارند

رهنمایی با اشاره به اینکه با ادامه این روند تولید خود به خود متوقف خواهد شد، گفت: متأسفانه به دلیل عدم تأمین نهاده‌های دامی، گله‌های مولد در حال حذف شدن هستند که این خسارت را هیچ چیزی نمی‌تواند جبران کند و معتقدم کسانی که باعث اخلال در سیستم تأمین و توزیع نهاده‌های شده‌اند، خیانت بزرگی به کشور کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که نیازمند ورود شخص رهبر انقلاب به موضوع و حل آن هستیم، افزود: عده‌ای عمداً قصد نابودی تولید داخل را دارند.

رهنمایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه دامداران با نبود غله چه چیزی را در جیره غذایی دام جایگزین می‌کنند، گفت: بخشی از جیره دام غله و بخشی از آن مواد خشبی و علوفه است که دامداران به حد کافی مواد خشبی و علوفه تهیه کرده‌اند که به دام‌ها می‌دهند.

وی درباره اینکه حذف غله از جیره غذایی دام چه تأثیری بر سلامت دام و کیفیت محصول تولیدی آن دارد، گفت: مصرف غله هم در میزان تولید شیرخام و هم در میزان چربی و پروتئین آن تأثیر گذار است. ضمن اینکه گاو ماده تنها دو ماه از سال را آبستن نیست و حذف غله در بارداری مجدد دام تأثیرگذار است و باعث می‌شود که دام به کشتارگاه فرستاده شود چرا که نگه داشتن آن با این شرایط برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد.

رهنمایی به افزایش قیمت علوفه نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اگر گاوی کمتر از ۲۵ لیتر شیر بدهد به کشتارگاه فرستاده می‌شود چرا که هزینه‌ها تولید جبران نمی‌شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: مهر