1

قطب بادام زمینی کشور منتظر یک دل سیر آبیاری

شهرستان آستانه اشرفیه گیلان به عنوان قطب اصلی کشت بادام زمینی کشور این روزها بیش از هر زمان دیگر با توجه به کاهش بارندگی نیازمند طرح ها نوین آبیاری همچون آبیاری تحت فشار است تا همانند گذشته محصولی با کیفیت و بقای کشاورزی را تضمین کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا، شهرستان آستانه آشرفیه در شرق استان گیلان واقع شده است و با برخوداری از ۲ هزار و ۵۰۷ هکتار از زمین های حاصلخیز بادام زمینی به عنوان اصلی ترین مرکز تولید این محصول در کشور شناخته می شود.

این شهرستان در مجاورت رودخانه سفیدرود واقع شده و به این سبب از وجود خاکی سبک، خاصلخیز و با کیفیت بهره مند است. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از بادام زمینی مورد نیاز کشور توسط بادامکاران این منطقه تولید و به بازارهای مصرف عرضه می شود.

کشت این محصول همه ساله در اوایل اردیبهشت ماه در اراضی کشاورزی  منطقه آغاز و محصول آن نیز در اواخر شهریورماه برداشت می شود. بادام زمینی در اقتصاد این شهرستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا جائیکه در حال حاضر حدود هفت هزار بهره بردار بطور مستقیم و چهار هزار نفر بصورت غیرمستقیم در زمینه کشت، داشت، برداشت و فرآوری آن فعالیت دارند.

اما با توجه به استعداد اقلیمی منطقه برای کشت بادام زمینی، تولید این محصول استراتژیک با مشکلاتی همچون عدم اجرای طرح های نوین آبیاری تحت فشار مواجه است، و آمارها و گزارشات نشان میدهد هم اکنون درصد بهره مندی از این طرح در شهرستان تقریباً ناچیز است.

قطب بادام زمینی کشور منتظر یک دل سیر آبیاری

ضرورت آبیاری تحت فشار در اراضی ماسه‌ای

یکی از بادامکاران منطقه صفرابسته شهرستان آستانه اشرفیه با اشاره به اهمیت توجه به اجرای طرح های نوین به منظور کشت و تولید بادام زمینی گفت: اجرای طرح آبیاری تحت فشار در زمین های ماسه ای شهرستان که در سطح بالاتری از منابع آبی چون رودخانه ها قرار دارند امری ضروری به نظر می رسد.

محمدرضا کاسپور با اشاره به روند رو به رشت خشکسالی و افزایش روزهای گرم به خصوص در تابستان، ادامه داد: با توجه به اهمیت نقش آب در تولید و کیفیت بادام زمینی انتظار می رود کارشناسان جهاد کشاورزی ضمن شناسایی نقاطی که نیاز به اجرای طرح ابیاری تحت فشار دارند ، بادامکاران را با اهداف چنین طرح هایی آشنا کنند.

وی همچنین افزود: اجرای طرح آبیاری تحت فشار در زمین هایی که با مشکل آبیاری روبرو هستند می تواند در تولید و کیفیت بادام زمینی نقش موثری داشته باشد.

یکی دیگر از بادامکاران و اهالی روستای نقره ده بخش بندرکیاشهر نیز به ایرنا گفت: وجود رطوبت مناسب و برخورداری از آب مناسب از ضروری ترین نیازهای زمین های زیر کشت بادام زمینی است.

مرتضی حسن زاده ، با بیان اینکه عدم وجود رطوبت مناسب موجب صدمه دیدن محصول بادام زمینی می شود افزود: رطوبت زیاد و همچنین خشکی زیاد موجب بروز بسیاری از بیماری ها به ویژه قارچ در محصول بادام زمینی می شود.

وی روستای نقره ده را از جمله مناطق مستعد این شهرستان در زمینه کشت و تولید بادام زمینی عنوان کرد و ادامه داد: این روستا از زمین های ماسه ای که از سطح بالاتری از رودخانه قرار دارند برخوردار است و به این منظور اجرای طرح آبیاری تحت فشار در این منطقه بسیار ضروری است.

این بادام کار اجرای این طرح را یکی از خواسته های مهم بادام کاران منطقه دانست و یادآور شد: تعدادی از بادام کاران روستا، این طرح را در زمین های خود به انجام رسانده اند که نتیجه مطلوبی را نیز در زمینه کشت و برداشت بادام زمینی داشته است.

حسن زاده با تاکید بر اینکه نیاز است تا جهاد کشاورزی از اجرای طرح آبیاری تحت فشار در زمین های زیرکشت بادام زمینی شهرستان حمایت کند اظهار داشت: پرداخت تسهیلات مناسب به بادامکاران می تواند آنان را در اجرای این طرح یاری کند ، ضمن آنکه اجرای این طرح نیازمند یک برنامه ریزی مناسب است.

قطب بادام زمینی کشور منتظر یک دل سیر آبیاری

سهم ۸۵ درصدی دولت در تامین هزینه

مدیریت جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه ضمن اشاره به اهمیت اجرای طرح ابیاری تحت فشار در زمین های زیر کشت بادام زمینی این شهرستان گفت: بادام زمینی یک محصول کشاورزی مهم است که به آب و رطوبت مناسب نیاز دارد.

مهرداد محمدی افزود: از این رو نیاز است تا به منظور تامین آب مورد نیاز کشت و تولید بادام زمینی ، اجرای طرح آبیاری تحت فشار در برخی از مناطق این شهرستان در اولویت قرار گیرد.

وی سطح زیر کشت بادام زمینی در این شهرستان را ۲ هزار و ۵۰۷ هکتار اعلام کرد و خاطر نشان کرد: اجرای طرح ابیاری تحت فشار در حدود ۴۰ درصد از اراضی مناطق نقره ده و نبی دهکاء به دلیل گسترش خشکسالی ضروری است.

مدیریت جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه با اشاره به برنامه های حمایتی دولت از اجرای طرح آبیاری تحت فشار در باغات بادام زمینی گفت: طبق برنامه ها ریزی های صورت گرفته از تمامی  بادام کارانی که تمایل دارند این طرح در زمین های زیر کشت بادام آنان اجرا شود با پرداخت تسهیلات مناسب حمایت می شود و محدودیتی نیز وجود ندارد.

به گفته محمدی ، ۸۵ درصد هزینه اجرای این طرح از سوی دولت تامین و مابقی نیز با شرایط مناسب توسط بادامکاران تامین می شود ، ضمن آنکه در اجرای این طرح در منطقه  هیچگونه محدودیتی وجود ندارد .

قطب بادام زمینی کشور منتظر یک دل سیر آبیاری

وی در ادامه با بیان اینکه تلاش می شود این طرح امسال در برخی از زمین های زیر کشت بادام زمینی شهرستان اجرا شود خاطر نشان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی ، برنامه های آموزشی ،  تبلیغی و تشویقی خود را جهت جلب مشارکت بادام کاران به منظور اجرای طرح آبیاری تحت فشار در این منطقه در اولویت قرار داده اند و در این خصوص اهتمام دارند.

مدیریت جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه ضمن دعوت همه بادام کاران شهرستان جهت اجرای طرح آبیاری تحت فشار در زمین های بادام زمینی افزود: کشت بادام زمینی همه ساله در  اوایل اردیبهشت ماه در این شهرستان آغاز می شود افزود: محصول بادام زمینی این منطقه در اواخر مردادماه برداشت و به بازار مصرف عرضه می شود.

نقره ده ، نبی دهکاء ، پرکاپشت یاورزاده و  کورکاء از مهترین مراکز کشت و تولید بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه هستند و ۹۹ درصد زمین های زیرکشت بادام این منطقه بصورت مکانیزه و یک درصد نیز بصورت سنتی کشت می شود.

حال اراضی بادام زمینه در آستانه فصل گشت منتظر همراهی کشاورزان و مسئولان است تا این محصول را در بهترین شرایط به تولید برسانند. محصولی که بسیار نسبت به خشکسالی آسیب پذیر و نیازمند هرچه سریع تر طرح آبیاری تحت فشار است.

سریوس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا