1

قیمت نان در یزد بر سر دو راهی گرانی یا ثبات؟

در حالی که برخی از استان‌ها شاهد تغییر قیمت نان بوده و هنوز این قیمت در یزد دستخوش تغییرات جدیدی نشده و از طرفی بازار هم کشش افزایش قیمت دیگری در این حوزه را ندارد، برسر دوراهی قرار گرفته و استانداری یزد در این باره تصمیم گیری می‌کند.

این روزها ناهماهنگی‌های اقتصاد بر همه اقلام و کالاهای کشور تاثیرگذار بوده و حتی از کالاهای استراتژی نیز که عمدتاً تولید داخلی هستند و کشور در این زمینه به خودکفایی رسیده نیز فروگذار نبوده است در حالی که چنین کالاهایی نباید متاثر از تغییرات دلار باشند.

این روزها قیمت نان در برخی از استان‌ها تغییراتی داشته و یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست و امروز قیمت نان در یزد نیز بر سر دو راهی افزایش قیمت قرار گرفته است.

راهکارهایی مانند ارائه سوبسید و یارانه و کمک هزینه به این صنف، راهکارهایی است که بعضاً برای جلوگیری از تغییرات قیمت چنین کالاهایی از سوی برخی از کارشناسان اقتصادی مطرح می‌شود.

اما آنچه امروز در یزد موجب ناهماهنگی شده دعوا بر سر افزایش قیمت یا ثبات قیمت مذکور است به طوری که اخیراً نیز کارگران نانوایی‌ها طی اعتراضی خواستار افزایش دستمزد خود شدند و تمام نگرانی‌ها در این حوزه از سوی مسئولان تاثیرگذاری این مسئله بر قیمت نان است.

«علی افشارپور» معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، در رابطه با قیمت نان در استان اظهار می‌کند: جلسات متعددی در این رابطه به خصوص هزینه‌های مرتبط با مسئله نان تشکیل و نظرات کارشناسی توسط کارگروه آرد و نان مطرح و مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: هنوز هیچ اقدامی در خصوص قیمت نان انجام نشده و تصمیم‌گیری در این رابطه به تصمیم استانداری یزد بستگی دارد.

متاسفانه وابستگی قیمت‌ها به هم حتی در حوزه کالاهای استراتژی مسئله‌ای است که باید متولیان اقتصاد کشور راهکارهایی را برای تثبیت قیمت این کالاها و خارج کردن آنها از وابستگی به سایر قیمت‌ها پیدا کنند چرا که از یک سو، کشش بازار در این باره کم است و از سوی دیگر بخش خصوصی توان ادامه فعالیت نخواهد داشت و به نظر می‌رسد دولت باید بیش از پیش در این حوزه ورود کند.