1

مثل کوه استوار / مرتضی سلطانی سردار خط مقدم تولید ملی

برخی ویژگی‌های کارآفرین موفق، مربوط به شخصیت او است مثل مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری یا مدیریت ریسک. برخی دیگر مربوط به نحوه مدیریت و دانش فنی است. کارآفرین موفق فردی خودساخته است و انگیزه درونی دارد که او را به سوی تلاش بیشتر سوق می‌دهد. این خصوصیات در مورد بنیانگذار بزرگترین تولید کننده ماکارونی خاورمیانه، مرتضی سلطانی صدق می کند.

‫ ﻣﺮﺗﻀﯽ ﺳﻠﻄﺎﻧﯽ، ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﯿﻤﺮغ ﺻﻨﻌﺖ اﯾﺮان معروف اﺳﺖ ، ﻣﺮدی است ﺑﺎ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﮐﻪ ‫اﻧﺴﺎﻧﯿﺖ را ﻣﯽ ﺷﻨﺎﺳﺪ،و ﺑﻪ ﻓﻀﯿﻠﺖ ارج ﻣﯽ ﻧﻬﺪ، او آدﻣﯿﺖ را در اﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﻣﯽ داﻧﺪ.‫مرتضی ﺳﻠﻄﺎﻧﯽ ، ﺑﻨﯿﺎﻧﮕﺬار ﮔﺮوه ﺻﻨﻌﺘﯽ و ﭘﮋوﻫﺸﯽ زر و ﺧﺎﻟﻖ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎی ﻣﻌﺘﺒﺮی همچون زر ﻣﺎﮐﺎرون و … اﺳﺖ.

اﻣﺎ او اعتقاد بر این دارد ﮐﻪ ﻫﺮﭼﻪ اکنون ﻫﺴﺖ، ﻫﻨﻮز ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ اﺳﺖ. ‫ﻣﺮﺗﻀﯽ ﺳﻠﻄﺎﻧﯽ، اﻣﺮوز ﯾﮏ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ ﻣﻄﺮح، ﯾﮏ ﺻﻨﻌﺘﮕﺮ ﻣﻮﻓﻖ، ﯾﮏ ﺻﺎدرﮐﻨﻨﺪه ﻧﻤﻮﻧﻪ و ﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮ موفق اﺳﺖ. او ﻣﺘﻮاﺿﻌﺎﻧﻪ ﺧﻮد را ﺳﺮﺑﺎز ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺮزﻣﯿﻨﺶ ‫ﻣﯽ داﻧﺪ.

کسی که توانست ایران را به یکی از صادرکنندگان صنعت ماکارونی حتی به مهد ماکارونی جهان یعنی ایتالیا تبدیل کند، صنعتی که همگان به یاد دارند تا دو دهه قبل با واردات محصولاتش مواجه بودیم .
مرتضی سلطانی که در زمینه ساخت و توسعه کشور همیشه با انرژی و تعصب خاصی صحبت می کند توانست بزرگترین پالایشگاه غلات در خاورمیانه را در کشور به بهره برداری برساند و کشور را از واردات فروکتوز نیز بی نیاز کند و نه تنها جلوی خروج ارز از کشور را بگیرد بلکه ایران را تبدیل به یک صادر کننده در این زمینه بدل سازد . جالب اینجاست بعد از افتتاح پروژه زرنام،سلطانی توانسته با ساخت زرکام بزرگترین خط کانفکشنری خاورمیانه را در کشور راه اندازی کند .

سلطانی معتقد است کار توسعه و کارآفرینی، عموما همراه با برند سازی های متعدد و توسعه واحدهای متعدد آن هلدینگ و آن مجموعه صنعتی است ومی گوید : اگر برندی را به وجود آوردید و به فکر توسعه آن نباشید به مرور نابود خواهد شد و برعکس با توسعه آن برند به جهانی شدن آن کمک خواهید کرد .

و حالا این کارآفرین و صادرکننده کشور با قرار دادن گروه صنعتی و پژوهشی زر در بورس، معتقد است برخی شرکت ها از یک جایی و زمانی به بعد از حالت خصوصی خارج و متعلق به مردم هستند و مردم نیز باید بتوانند در سود آنها شریک باشند و امید دارد با مشارکت مردم در توسعه این گروه معظم قدم دیگری بردارد .

نکته جالب اینجاست که بعد از استقبال فراوان مردم از غزر در بورس، وی با درک شرایط حساس ارزی کشوراز خیر مشارکت بانک کشاورزی ودیگران برای توسعه گروه زر گذشته است وآنچه هم تاکنون دریافت نموده، با نرخ روز ارزی به بانک اعاده کرده است این جای بسی خوشحالی است که این کارآفرین ملی بدون گلایه همچنان پی گیر امور و راهکارها می باشد.