1

مجارستان، رکورددار تورم مواد غذایی در اروپا شد

افزایش ۴۵ درصدی قیمت مواد غذایی در مجارستان، مردم این کشور را وادار به اولویت‌بندی لیست غذایی خود کرده و رستوران‌ها نیر مجبور شده‌اند که منوهای غذایی خود را متناسب با جیب مردم بازنوبسی کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ قیمت غذا در ماه‌های اخیر در سرتاسر اروپا به شدت افزایش یافته و در ماه مارس با وجود کاهش قیمت انرژی، با جهش ۱۹٫۶ درصدی به نسبت زمان مشابه در سال قبل، به اصلی‌ترین پیش‌ران تورم تبدیل شده است.

در این میان، هراندازه که گرانی مواد غذایی در سرتاسر اروپا وخیم باشد، وخامت آن در مجارستان به اوج رسیده است؛ به‌گونه‌ای که طبق گزارش یورواستات، دفتر آمار اتحادیه اروپا، قیمت مواد غذایی در این کشور طی یک سال گذشته ۴۵ درصد افزایش یافته و این کشور با فاصله بسیار زیاد از اسلوواکی که نرخ تورم غذا در آن به ۲۹ درصد رسیده است، بالاترین نرخ تورم غذا را در سرتاسر اتحادیه اروپا دارد.

این افزایش شدید قیمت مواد غذایی مصرف‌کنندگان را در وضعیتی دشوار قرار داده است و آنها را وادار به تغییر عادات غذایی‌شان ساخته است. همچنین بسیاری از کسب و کارهای که در حوزه مواد غذایی فعالیت دارند هم تحت‌تاثیر افزایش قیمت‌ها قرار گرفته‌اند. عادت‌های غذایی میان مردم به شدتی تحت‌تاثیر قیمت مواد غذایی قرار گرفته که مجبورند پیش از خرید هر چیز بسیار فکر کنند تا آنچه توان مالی‌اش را دارند یا در اولویت آنها قرار دارد را خریداری کنند. برای مثال اکنون سوسیس یا ژامبون در مجارستان غذایی بسیار لوکس محسوب می‌شود و بسیاری توان خرید آن را ندارند.

قیمت بعضی از مواد غذایی طی سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. اقلامی مانند تخم‌مرغ، شیر، کره و نان ۷۲ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و فشار مالی بر خانوارهایی که متوسط درآمد ماهانه آنها کمی بیشتر از ۹۰۰ دلار است را چندبرابر ساخته است.

تورم مواد غذایی در مجارستان در مقایسه با اتحادیه اروپا

اگرچه بسیاری از کشورهای اروپایی با آغاز جنگ اوکراین و شدت گرفتن بحران هزینه زندگی، فراگیر شدن خشکسالی و افزایش قیمت انرژی با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند، ناکارآمدی در کشاورزی و صنایع فرآوری غذا در مجارستان و کاهش تاریخی ارزش فورینت؛ واحد پول این کشور، وضعیت تورم را در مجارستان وخیم‌تر از دیگر کشورهای اروپایی ساخته است.

برای تامین هزینه‌های زندگی، نه تنها کشاورزان بلکه رستوران‌داران، نانوایی‌ها و دیگر کسب و کارهای حوزه غذا هم قیمت‌های خود را افزایش و لیست اقلام ارائه شده برای فروش را تغییر داده‌اند تا از استفاده از مواد غذایی گران‌قیمت در تولیدات خود پرهیز کنند. برای مثال تعدادی از کافه‌ها و رستوران‌ها در واکنش به افزایش قیمت روغن و گوشت قرمز، همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌شده را از منوهای خود حذف کردند.

این وضعیت نرخ تورم مجارستان را به ۲۵٫۶ درصد رسانده است که بالاترین نرخ تورم در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. متوسط تورم در اتحادیه اروپا در ماه گذشته ۸٫۳ بوده است. افزایش هزینه‌ها منجر به افزایش سریع دستمزدها شده و درنتیجه کسب و کارها برای تامین هزینه‌های اضافی خود به مشتریان فشار وارد می‌کنند.

درحالی که مجارستان یکی از تولید‌کنندگان عمده گندم، ذرت، دانه‌های روغنی و گوشت است، اما طبق پژوهشی که سال گذشته توسط اداره ملی ایمنی زنجیره غذایی انجام گرفت، حدود ۳۰ درصد از اقلام غذایی در زنجیره غذایی این کشور وارداتی است. از آنجایی که فورینت مجارستان طی سال گذشته در برابر دلار آمریکا ۴۰ درصد و در برابر یورو ۲۰ درصد تضعیف شده است، هزینه واردات، و در نتیجه قیمت مواد مصرفی به شدت افزایش پیدا کرده است.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: اتاق بازرگانی ایران