1

محدودیت‌های FATF واردات برنج پاکستانی و هندی را کاهش داد/ کیفی‌ترین برنج ایرانی ۲۵ هزار تومان است

دبیر انجمن برنج ایران اظهار داشت: به رغم پیش‌بینی افزایش تولید برنج داخلی، محدودیت‌هایی که از سوی کشورهای هند و پاکستان برای صادرات برنج به ایران اعمال شده است، بر گرانی این کالا اساسی به ایران موثر خواهد بود.

جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به افزایش بارندگی در سه سال گذشته گفت: در سال ۹۹ شاهد بارش‌های خوبی در زمستان و ابتدای بهار بودیم که این امر افزایش تولید برنج را در سال جاری رغم خواهد زد.

وی ادامه داد: در سال گذشته میزان تولید برنج در کشور به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید که امسال تولید به بیش از این میزان افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن برنج ایران در پاسخ به این پرسش که با افزایش تولید داخل در بازار داخلی با شیب گفت: به رغم افزایش تولید، به دلیل بالا رفتن هزینه تولید و همچنین محدودیت صادرات برنج خارجی از سوی کشورهای مبدأ واردات نمی‌توان انتظار کاهش قیمت داشته باشیم.

علیزاده شایق افزود: ایران به طور عمده از دو کشور هند و پاکستان برنج وارد می‌کند که این دو کشور با تشدید تحریم‌ها و همچنین مشکلات پیش آمده در خصوص FATF میزان صادرات برنج خود به ایران را بسیار محدود کرده است.

وی درباره قیمت احتمالی برنج داخلی در روزهای آینده بیان داشت: هم‌اکنون در ابتدای فصل برداشت برنج هستیم و میزان عرضه هنوز به حداکثر خود نرسیده اما کیفی‌ترین برنج را می‌توان در استان‌های شمالی حداکثر تا ۲۵ هزار تومان خریداری کرد.

دبیر انجمن برنج ایران یادآور شد: این قیمت مربوط به استان‌های شمالی بوده و در استان‌های بزرگ مصرف‌کننده مانند تهران باید هزینه‌های حمل، بسته‌بندی و نگهداری را نیز در نظر گرفت.

علیزاده شایق معتقد است: هرچند هزینه‌های حمل، بسته‌بندی و نگهداری افزایش یافته اما آنچه موجب می‌شود که شاهد قیمت‌های نجومی در بازارهای استان‌های بزرگ باشیم مربوط به ضعف در نظارت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کشور پاکستان و هند که عمده‌ترین مبدأهای وارداتی برنج خارجی به ایران هستند با افزایش فشار تحریم‌ها و همچنین مشکلات پیش آمده در پی خروج ایران از FATF محدود کرده‌اند و این امر موجب شده قیمت برنج خارجی از ابتدای سال تاکنون افزایش سه برابری داشته باشد. این در حالی است که براساس مصوبه دولت، برنج‌های وارداتی باید با قیمت مصوب به دست مصرف‌کنندگان برسد.

سرویس خبری: صنعت غذا