1

محسن جلال‌پور: برای تولیدات کشاورزی باید از منابع آبی تجدیدپذیر استفاده کنیم

جلال‌پور: ما تنها کشوری هستیم که ۹۰درصد کشاورزی آبی داریم که این رقم عجیبی است این در حالی است که در برخی از کشورهای اروپایی این رقم کمتر از ۷۰درصد است.

 

به گزارش خبرنگارایلنا، رییس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که آیا با وجود کمبود آب تولید اکثر محصولات کشاورزی در کشور به صرفه است است؟ ، گفت: این مساله نیاز به نگاه کارشناسی دارد و دولت به همراه اتاق باید در چارچوب یک پروژه، توجیه اقتصادی کشت محصولات کشاورزی را بررسی کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در این بررسی ها به غیر از مسایل اقتصادی و محیط زیستی مسایل مهم دیگری از جمله اشتغال و شرایط اجتماعی و فرهنگی نیز باید مد نظر قرار بگیرد .

وی با اشاره به آمار کشت آبی در کشور گفت: ما باید در محصولات خود از آب تجدید پذیر استفاده کنیم. ما تنها کشوری هستیم که ۹۰درصد کشاورزی آبی داریم که این رقم عجیبی است این در حالی است که در برخی از کشورهای اروپایی این رقم کمتر از ۷۰درصد است.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: این که چگونه ما آب را مدیریت کنیم و  در بحث آب‌های تجدیدپذیر مانند آب‌های روان و رودها چگونه استفاده کنیم نیازمند نگاه جدی به مساله آب است.

رییس اتاق بازرگانی با اشاره به بازدیدهای دوره خود گفت: من در بازدیدهای دوره‌ای که به عنوان رییس پارلمان بخش خصوصی کشور از مزارع و کارخانه‌ها دارم به نکات  عجیبی در حوزه مصرف آب بر می خورم. به عنوان مثال در بازدید از یکی از مزارع کشاورزی در اطراف تهران محاسبه کردم میزان آبی که در این مزرعه برداشت می شود در سال نزدیک به ۶ میلیارد تومان است. این در حالی بود که به فاصله ۱۱ کیلومتر آن مزرعه آب خرید و فروش می‌شد اما نکته جالب‌تر این بود که تولید محصولات این مزرعه با احتساب هزینه های جانبی دیگر همچون کود و کارگر در سال بیشتر از ۴۵۰ میلیون تومان نمی‌شد.

وی ادامه داد: این تفاوت قیمت‌ها نشان دهنده بی‌اطلاعی ما است متاسفانه این  عادت ما ایرانی‌ها است که فکر می‌کنم هرچیزی که به دولت تعلق دارد باید آن را بی‌رویه مصرف کنیم. اکنون نگاه ما به آب و منابع آبی نیز  اینگونه است.