1

محصولات کشاورزی صادراتی کشور ۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۲ ماه نخست امسال حدود ۹۰۰ میلیون دلار محصول کشاورزی در کشور صادر شد که از نظر ارزش ۲ درصد و به لحاظ وزن ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، محمود بازاری روز چهارشنبه در حاشیه نشست کارگروه توسعه صادرات استان خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی در این مدت مربوط به تره‌بار، خشکبار و گل و گیاهان بوده است.

وی گفت: در ۲ ماه نخست امسال مجموع صادرات کشور ۶.۳ میلیارد دلار بود که رشد خوبی نسبت به سال قبل داشته است البته در ۲ ماه سال گذشته با محدودیت‌های ابتدایی دوران کرونا مواجه بودیم و مبادله کالا به ندرت انجام می‌شد.

مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: سال ۹۹ صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی رشد بسیار خوبی داشت و شاید یکی از بخش‌های موفق در حوزه صادرات کشور بود.

وی افزود: البته با توجه به تقویت نرخ ارزی که در سال‌های اخیر داشتیم، پیش بینی می‌شد رشد صادرات غیرنفتی از جمله در حوزه کشاورزی روند پرشتاب‌تری داشته باشد اما موضوعات مرتبط با اقتصاد کشور از قبیل تامین نیازمندی‌های داخلی و تنظیم بازار در برخی محصولات این اجازه را نداد به ظرفیت واقعی صادرات برسیم.

بازاری گفت: در مجموع صادرات سال گذشته با توجه به همه محدودیت‌های ناشی از کرونا، مبادله کالا در مرزها، فشار شدید تحریم‌ها، مبادلات بانکی و حمل و نقل، می‌توانیم از عملکرد خود در حوزه صادرات بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی دفاع کنیم.

وی اظهار داشت: پارسال مجموع صادرات کشور حدود ۳۵ میلیارد دلار بود که سهم بخش کشاورزی از این میزان حدود ۶.۵ میلیارد دلار است و به لحاظ ارزشی و وزنی رشد خوبی را شاهد بودیم.

مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: متناسب با روند رشد نرخ ارز در این سال‌ها تغییری در روند نرخ پایه صادراتی کالاهای کشاورزی و سایر داشته‌ایم که این روند طبیعی است و در مجموع عملکرد خوبی داشتیم اما به چشم‌انداز خود نرسیدیم.

وی افزود: ظرفیت‌های کشور در بخش کشاورزی خوب است به خصوص خراسان جنوبی در برخی محصولات مانند زعفران، عناب، زرشک و گیاهان دارویی ظرفیت خوبی دارد البته در زنجیره‌های ارزش این محصولات مقداری به لحاظ زیرساختی ضعف، نقص و کمبود داریم.

بازاری تاکید کرد: باید محصولات را در منطقه ترجیحا فرآوری کنیم و قابلیت ارزش افزوده ایجاده شود تا منافع ارزش افزوده این محصولات به منطقه برگردد.

وی گفت: امیدواریم با مصوبات این نشست، بخشی از زیرساخت‌های توسعه صادراتی استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی تامین و تا آغاز فصل برداشت محصولاتی مانند زعفران تکمیل شود.

مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: توسعه صادرات و تجارت خارجی در مناطق مختلف کشور از جمله استان مرزی خراسان جنوبی نیازمند یکسری بسترها و زیرساخت‌ها است.

وی اظهار داشت: با توجه به سهم خوبی که استان خراسان جنوبی در رابطه با صادرات به افغانستان دارد و از لحاظ وزنی ۴۸ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است ایجاب می‌کند بسترها و زیرساخت‌های لازم برای روان شدن صادرات و تحقق اهدافی که به خصوص برای برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی می‌شود، تامین و آماده شود.

بازاری گفت: هنوز نواقص و کمبودهایی هم در مرکز استان و هم مرز رسمی استان با کشور افغانستان، مرز ماهیرود سربیشه وجود دارد که قرار شد در استان برنامه‌‍‌ای درخصوص الزامات توسعه صادرات تهیه شود به طور کلی بخشی اختصاصی مربوط به تسهیل صادرات به بازار افغانستان باشد.

وی افزود: با توجه به سهمی که خراسان جنوبی در صادرات کل کشور به افغانستان دارد، پیشنهاد شد به عنوان استان معین صادرات این کشور انتخاب شود که این موضوع در سازمان توسعه تجارت ایران مطرح و نتایج اعلام خواهد شد.

مسوول دبیرخانه شورای عالی صادرات عنوان کرد: به دلیل نیازمندی که تولیدات صادراتی استان در بخش کشاورزی دارد همچنین کالاهای عبوری که از مسیر استان به سمت افغانستان صادرات می‌شود موضوع آزمایشگاه مرجع استاندارد کالاهای صادراتی بخش کشاورزی مورد درخواست استان بود.

وی گفت: همچنین درخصوص تکمیل آزمایشگاهی که توسط سازمان ملی استاندارد در نقطه صفر مرزی استان در حال تجهیز است، درخواست داده شد که برای این ۲ مصوبه در سازمان توسعه تجارت ایران هر کمکی بتوانیم به این طرح‌ها خواهیم کرد.

بازاری افزود: توسعه مبادلات مرزی یکی از موضوعات مهم حوزه تجارت خارجی کشور است که بهمن سال گذشته در جلسه شورای عالی صادرات مطرح و مصوب شد یکسری اقدامات و پیگیری‌ها انجام شود و در جلسه آتی شورا قرار شد نتایج طرح‌ها و کارشناسی که توسط سازمان توسعه تجارت ایران و سایر دستگاه‌ها انجام شده، مطرح شود.

وی گفت: طرح‌های پیشنهادی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در این شورا مطرح شد و امید است به تصویب برسد.

مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: در ارتباط با بحث امکانات و زیرساخت‌های تجاری مرزهای مشترک با کشور همسایه، قرار شد طرح‌هایی که وزارت راه و شهرسازی آماده کرده است در جلسه بعدی شورای عالی صادرات مطرح و تصویب شود.

وی درباره ترانزیت به عنوان یکی از ظرفیت‌های بزرگ کشور افزود: با توجه به موقعیت ژئوفیزیک خراسان جنوبی برای توسعه مراودات تجاری و افزایش سهم ایران در مبادلات تجارت خارجی منطقه‌ای، قرار شد طرح توسط وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مربوطه جمع‌بندی شود تا در جلسه شورای عالی صادرات مطرح کنیم.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران دارای ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است.

این استان مرزی دارای ۲ گمرک رسمی به نام گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود همچنین چهار بازارچه مرزی گلورده، ماهیرود، یزدان و دوکوهانه است که سه بازارچه به دلایل مختلف از جانب کشور افغانستان بسته بوده و ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین بازارچه مرزی خراسان جنوبی است.

قرار گرفتن استان خراسان جنوبی در مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران و واقع شدن در مسیر خط راه‌آهن سراسری جنوب به شمال، استقرار در مسیر بزرگراه‌های آسیایی و همسایگی با کشور افغانستان از فرصت‌های طلایی آن محسوب می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی