1

محیط زیست درباره تولید تیلاپیا به جمع بندی نرسید

رئیس موسسه تحقیقات شیلات گفت: با وجود دستاورودهای علمی این سازمان درباره امکان تولید ماهی تیلاپیا در کشور اما سازمان حفاظت محیط زیست بعد از گذشت سال‌ها در باره صدور مجوز تولید آن به جمع بندی نرسید؛ ما نتایج دستاوردهای تحقیقاتی خود را منتشر کردیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ محمود بهمنی رئیس موسسه علوم تحقیقات شیلات امروز در نشست خبری اظهار داشت: با تعدادی از فعالان بخش خصوصی پرورش ماهی که زیرساخت های استانداردی دارند برای انتقال یافته های ماهی مولدی و تخم ماهی همکاری و این دستاورد های عملی به آنها انتقال داده می شود.

وی افزود: میزان تولید این بخش کم بوده و فعلا به صورت آزمایشگاهی تولید می‌شود تا در آینده برای تولید به عرصه وارد شود.

چرا خودکفایی در تولید تخم قزل آلا محقق نشد؟

رئیس موسسه علوم تحقیقات شیلات درباره آخرین اقداماتی که برای خودکفایی در تولید تخم چشم زده قزل‌آلا صورت گرفته است گفت:  امکان خودکفایی در تولید این محصول در کشور وجود دارد؛ نیازمند تحقیقات گسترده علمی برای اصلاح نژاد تخم های چشم زده با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی هستیم؛ این کار در کشورهای پیشروی مانند نروژ نیز انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: خود موسسه تحقیقات شیلاتی به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و نیاز به مشارکت بخش خصوصی دارد.

بهمنی اظهار داشت: با خودکفایی در تولید تخم چشم زده قزل آلا نباید واردات این محصول به طور کامل قطع شود زیرا باید جمعیت ژنومیک خود را حفظ کنیم.

این مقام مسئول  با اشاره به بررسی عملکرد این موسسه با سایر موسسات تحقیقات علوم شیلاتی در دیگر کشورها گفت: وضعیت عملکرد موسسات تحقیقات عملی حوزه شیلات در ۲۷  کشور انجام شد که این کشور ها با در اختیار داشتن بودجه های بالا عملکرد های متفاوتی داشته اند.

وی تصریح کرد: برخی از کشور ها به خاطر اهمیتی که برای تولیدات شیلاتی قائل هستند دو یا چند موسسه در زمینه تحقیقات شیلات دارند.

بهمنی گفت: موسسه تحقیقات شیلات ایران نیز با توجه به بودجه که دارد عملکرد قابل قبول داشته است. بودجه بخش تحقیقات این موسسه در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۰ میلیارد تومان است.

محیط زیست درباره تولید ماهی تیلاپیا به جمع بندی نرسید

وی در پاسخ به سوال دیگر در ارتباط با نتیجه فعالیت های تحقیقاتی انجام شده درباره ماهی تیلاپیا و نتیجه این اقدامات بعد از گذشت چندین سال اظهار داشت: در موسسه تحقیقات یزد فعالیت های عملی برای تولید این محصول در کشور انجام شد و این ماهی به صورت آزمایشی در ۵ استان یزد، قم، سمنان،  خراسان جنوبی و کرمان تولید شد.

بهمنی گفت: با وجود دستاوردهای علمی سازمان تحقیقات شیلات درباره امکان تولید این محصول در کشور اما سازمان حفاظت محیط زیست بعد از گذشت سال‌ها در باره تولید آن به جمع بندی نرسیده است؛ ما نتایج دستاوردهای تحقیقاتی خود را منتشر کردیم.

وی اظهار داشت: با توجه به مهاجم بودم تیلاپیا برنامه ریزی شده بود که این محصول به صورت بسته و در فضایی تولید شود که به آبهای آزاد دسترسی نداشته باشد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: تسنیم