1

مخالفت محیط زیست مازندران با کشت دوم برنج

محیط زیست مازندران به دلیل آنچه که معضل دود ناشی از آتش زدن کاه و کلش شالیزارها و اثرات نامطلوب آن بر فضای زیست محیطی نامید، با کشت دوم برنج تا تصمیم نهایی بر رفع این مشکل مخالفت کرد.

 

 

مدیرکل محیط زیست مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به افزایش موارد آتش زدن کاه و کلش شالیزارهای استان طی روزهای گذشته استناد کرد و گفت: با وجود اینکه آتش زدن کاه و کلش در مزارع از لحاظ قانونی جرم محسوب می شود و بارها نیز تذکرات لازم به کشاورزان در این ارتباط داده شد، ولی همچنان به دلیل شتاب برای کشت دوم این مشکل رفع نشده است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی اضافه کرد: دود ناشی از آتش زدن کاه و کلش شالیزارها علاوه بر فرسایش خاک و کاهش حاصل خیزی زمین، مشکلاتی را برای مردم منطقه به خصوص رهگذران بر جای گذاشته که تاکنون تمام این معضلات از سوی کشاورزان مورد توجه قرار نگرفته است.

کشاورزان مازندرانی پس از برداشت کشت اول برنج، شالیزارهای خود را به دو روش نشاء دوباره و پرورش ساقه زیر کشت دوم برنج می برند. کشت دوم به روش نشاء مجدد نیازمند پاکسازی شالیزار از کاه و کلش کشت اول است و به همین دلیل هم کشاورزان اقدام به آتش زدن آن می کنند.

این معضل اگر چه سابقه طولانی در مازندران دارد ولی طی یک دهه گذشته با افزایش سطح زیر کشت دوم برنج هر ساله چنان افزایش می یابد که گاهی دود آن به چشم ساکنان مناطق شهری هم می رود.

تاکید بر اجرای قانون

مدیرکل محیط زیست مازندران خواهان سر و سامان دادن به کاه و کلش شالیزارها در کشت اول و پس از آن توصیه برای کشت دوم آن هم در مناطقی شد که از لحاظ منابع آبی از شرایط پایدار برخوردار هستند.

ابراهیمی گفت : در شرایطی که هنوز معضل کاه و کلش کشت اول برنج رفع نشده؛ به نظر می رسد توصیه برای کشت دوم با وجود این معضل به صلاح محیط زیست استان و حتی مردم منطقه نباشد و باید تمام دستگاهها محیط زیست را برای رفع مشکل کمک کنند.
بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی؛ ‘هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان ها و کشتار غیرمجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پسآب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است  و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.
علاوه بر این بر اساس ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها،  سوزاندن پسماند در محیط آزاد و یا در پسماند سوزهای غیر استاندارد و مغایر با ضوابط و شیوه نامه های مربوط، ممنوع است
پایین بودن ارزش اقتصادی کاه و کلش و هزینه بر بودن خروجش از مزارع از جمله عواملی است که باعث شده تا برخی کشاورزان برای کشت دوباره زمین آن را اتش زده و عملا محیط زیست و سلامت شهروندان قربانی شود. این مشکل باعث شده تا همه ساله همزمان با برداشت گندم، کلزا و برنج آتش زدن کاه و کلش این محصولات مشکلات زیادی را برای مردم مازندران ایجاد کند.

برداشت برنج از سطح ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران از نیمه دوم تیر ماه شروع شد و پیش بینی می شود برای کشت اول تا اواسط شهریور ادامه یابد.

بر اساس پیش بینی جهاد کشاورزی امسال با توجه به وضعیت مناسب آبی سطح زیر کشت دوم برنج در استان بشدت افزایش می یابد.

سرویس خبری: کشاورزی