1

مداخله وزارت کشاورزی موجب مشکل آرد و سبوس می‌شود/ خرید و فروش حواله‌جات سبوس باعث فساد شد

آرد

رییس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران اظهار داشت: آنچه ما به چشم خود می‌بینیم این است که وقتی ماشین‌های باری از کارخانه سبوس بارگیری می‌کنند چند خیابان آن طرف چند وانت دور این ماشین باری را می‌گیرند و از آن سبوس بارگیری می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، حسین یزدجردی در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: با تصمیم وزرای اقتصادی دولت قبل قرار بر این شد که قیمت شیر اصلاح شده و قیمت سبوس آزاد شود، متاسفانه آقای گیلان‌پور نامه‌ای امضا کرده که می‌گوید دولت مابه التفاوت قیمت‌ها را به کارخانجات پرداخت می‌کند تا دوباره سبوس با حواله ۱۴۰۰ تومانی به دامداران پخته شود. موضوعی که در این میان وجود دارد مشکل خرید و فروش حواله‌جات است که باعث فساد می‌شود، وقتی اصلاح قیمت شیر انجام شده چه لزومی به چنین کاری وجود دارد؟ علاوه بر این با این حواله‌ها امروز از کارخانه‌های آرد سبوس دریافت می‌کنند اما دولت پول آن را سه سال بعد پرداخت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کارخانجات دیگر نمی‌توانند از جیب خود هزینه کنند تا شاید چند سال دیگر دولت پول آنها را بپردازد تاکنون این کار انجام شده اما بعد از این دیگر کارخانجات نمی‌توانند چنین کاری کنند چراکه دیگر از توان مالی آنها اجازه نمی‌دهد. من اخطار جدی می‌دهم که اگر این نامه آقای گیلانپور عملی شود در مهرماه با مشکل جدی در زمینه آرد و سبوس مواجه می‌شویم.

رییس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران تصریح کرد: من از سازمان حمایت سوال کرده‌ام که آیا خرید و فروش آزاد سبوس وجود دارد یا خیر و پاسخ مثبت داده‌اند. این در حالی است که ۱۰۰ درصد سبوس تولیدی کارخانجات به وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده می‌شود وقتی در چنین شرایطی بازار آزاد وجود دارد یعنی سواستفاده‌هایی صورت می‌گیرد. آنچه ما به چشم خود می‌بینیم این است که وقتی ماشین‌های باری از کارخانه سبوس بارگیری می‌کنند چند خیابان آن طرف چند وانت دور این ماشین باری را می‌گیرند و از آن سبوس بارگیری می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه دامداران می‌گویند مجبور به استفاده از نان به عنوان خوراک دام هستند گفت: سبوس یک بخش جزئی از کل خوراک دام است، از ابتدای انقلاب نان به عنوان خوراک دام استفاده می‌شد وقتی قیمت نان اینطور ارزان نگاه داشته شده است حتی جای کلینیکس هم استفاده می‌شود. ما ۳۰ درصد دور ریز نان داریم که همه اینها به خاطر سیاست‌های غلط در این مورد بوده است چرا وقتی کاه ۴۲۰۰ تومان است سبوس باید ۱۴۰۰ تومان به فروش برسد؟

در ادامه جعفر ایزدیار دبیر کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران اظهار داشت: هزینه‌های تولید در سال ۹۶ تاکنون به شدت افزایش یافته است دولت برای اعمال تاثیر در این موضوع سه راه را می‌تواند پیش بگیرد. راه اول افزایش قیمت نان است که به صلاح نیست، راه دوم افزایش قیمت سبوس و راه سوم پرداخت مابه التفاوت قیمت‌ها است. به خاطر تورم به وجود آمده در خرداد سال جاری ستاد تنظیم بازار و تصمیم گرفت که قیمت سبوس آزاد شود تا علاوه بر تامین هزینه کارخانه‌ها قیمت‌ها تک نرخی شده و جلوی فسادهای بعدی گرفته شود.

وی افزود: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از دامدار قیمت را نگه داشته و اجازه تغییرات قیمتی نمی‌دهد. از مشکلات مالی کارخانجات سرگردان هستند شرکت بازرگانی دولتی مصوبه تنظیم بازار را داده است اما وزارت جهاد کشاورزی اجازه تغییرات قیمتی نمی‌دهد.

سرویس خبری: صنعت غذا