1

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های روغنی ایران در گفتگو با اگروفودنیوز: حمایت دولت از صنایع کوچک کاربردی نیست

مهندس سید جمشید میرسلیمی معتقد است حمایت دولت از صنایع کوچک کاربردی و محسوس نیست و باید راهی نوین با نقشه کاربردی برای حمایت از صنعت یافت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، مهندس میرسلیمی مدیرعامل شرکت فرآورده‌های روغنی ایران در خصوص حمایت و عوامل تاثیر گذار در صنایع کوچک به خبرنگار اگروفودنیوز گفت: در خصوص برآیند دولت به صنایع کوچک نخست لازم است نقشه راه دولت را در حمایت صنایع و راهبرد آن مورد ملاحظه قرار داد، آنگاه با استناد به راهکار مرتبط به صنعت خرد و کلان حمایت دولت را مورد کنکاش قرار دهیم.

میرسلیمی بیان کرد: کدامین نقشه راه و در کجای سیاست، دولت به تکیه زدن به صنعت ، مفروض ادله حیات است از بخش دولتی که بگذریم دولت را فقط در ارتباط با نقشه راه اخذ مالیات می توان برجسته دید حال این نقشه راه چه در خصوص صنایع کلان و چه در خصوص صنایع خرد و چه صنایع کوچک (صنایع دستی)می توان مورد ملاحظه قرار داد.

این کارآفرین کشور بیان کرد: دولت، مجلس و قانون و سایر اهرم های موجود در جامعه گویا عزم خود را جزم کرده اند که یکسویه راه پرچم فتح وصول مطالبات را برافراشته نگهدارند که این جز حرکت در یک اتوبان وسیع و بعد از طی مسافتی تنگ کردن مسیر و ساختن قیفی که حرکت از یک فضای باز به فضای کوچکی میشود چیز دیگری نخواهد بود.

وی گفت: امروز سیاست سرمایه گذاری و دستیابی به تولید همانند تکه گوشتی بر قلاب چوب ماهیگیری می ماند که در آب فرو می کنند و ماهی در مسیر حرکت بسراغ آن تکه گوشت میرود اما بعد از دقایقی نه آب در ید ماهی است و نه تکه گوشت بلکه ماهی خود را اسیر دامی می بیند بنام باتلاق بانکی یا تابلو ورشکستگی، در چنین نقشه راهی جهت دادخواهی و یا حمایتگری و یا برکه آبی موجود نیست که ماهی بتواند خود را از نیستی بسوی هستی سوق دهد.

مدیرعامل شرکت فرآورده های روغنی ایران (فریکو) افزود: بانک با همه ابزارهای قانونی اش است، دارایی با همه توان های خدماتی اش، بیمه تأمین اجتماعی با قطع شریان حیاتی اش، برق با کلید روشنایی اش و گاز با تهدید قطع شریان حرارتی اش و قوه قضایی با صدور احکام اجرائیش همه و همه در تلاش وصول مطالباتی اش رگ حیات تولید و صنعت را تا بنا گوش قطع می کند و اینجاست که صنعتگر خود را در کمال ناباوری اش در دام نیستی می بیند و دستگیر کننده‌ای نمی یابد.

میرسلیمی در ادامه افزود: پس در یک نگاه اجمالی بر رویکرد دولت در خصوص صنعت و تولید، چشم یاری صنعت را در خود معطوف می بیند و اینکه اگر صنعتی به دلایل غیر عمدی شانه هایش در زیر فشارهای ناگهانی بشکند کسی را به یاری خود و تکیه بر او و برای بازسازی و ترمیم نمی یابد و محکوم به عدم فعالیت یا توقف حیات می باشد.

وی خاطر نشان کرد: با نگاهی به منظر فوق در می یابیم که حمایت دولت از صنایع کوچک نیز کاربردی و محسوس نیست و باید راهی نوین با نقشه کاربردی و جدید برای حمایت از صنعت یافت.

میرسلیمی در ادامه چند راهکار موثر را به بیان کرد:

  1. احیای مجدد و اجرایی خانه صنعت که امروز فقط با چند سمینار یا همایش و مصاحبه و امثالهم اکتفا می کند خانه ای حقیقی و واقعی برای صنایع پی ریزی شود و نمایندگان دولت و صنعت گران اختیاراتی فراتر از تشکیلاتی همانند ستاد رفع موانع تولید داشته باشند که پناهگاهی برای تولیدکنندگان و صنعت گران باشند.
  2. بهره های مرکب و جرائم، از شرکتهایی که توان حیاتی خود را از دست داده است تا تاریخ احیای مجدد مشمول معافیت قرار گیرد.
  3. تثبیت قیمتها و تغییر روشها برای یکسال در سیاست های دولت اعمال گردد تا شرکتها قادر به تنظیم بودجه و استخراج قیمت تمام شده باشند.
  4. متوقف کردن پرونده های قضایی در خصوص شرکت‌های زیان دیده توسط قوه قضائیه تا تعهد زمان بازسازی واحد.
  5. پرداخت وام بلاعوض به واحدهای کوچک که بر اساس تغییر سیاست دولت و تحریم ارز به ناتوانی رسیده اند.
  6. در پاسخ سوال نظر به اینکه چشم انداز دولت در صنعت: رتبه ارزشی آن در برنامه ها مشخش شده نیست اینگونه می توان بیان داشت که حمایت موثری از طرف دولت به واحدهای منظور اعمال نمی گردد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های روغنی ایران (فریکو) در پایان گفت: به امید روزی که دولت تکیه گاه مطمئن و محکمی جهت تولید و گسترش آن برای صنایع تبدیل گردد.

سرویس خبری: صنعت غذا