1

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دشت سبز غرب در گفتگو با اگروفودنیوز: دولت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد

حمیدرضا جهانگیری می‌گوید؛ اختصاص مشوق‌های مختلف از سوی دولت در کنترل تورم و حمایت از تولید داخلی می‌تواند موثر باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، جهانگیری در خصوص تاثیر نوسانات ارزی اخیر بر روند تولید و صادرات محصولات غذایی به خبرنگار ما گفت: این چنین که به نظر می رسد و ثابت گردیده،واحد رسمی پول کشور ما دلار است. وابستگی زیاد کشور به بسیاری از کالاها که در تولید نهایی سرنوشت ساز هستند، مسلما از طریق دلار تولید داخل را متاثر می‌سازد.

این گلخانه‌دار نمونه ملی بیان کرد: افزایش هزینه کود، سم، بذر و … موجب افزایش هزینه‌های تولید و در نهایت باعث اثرگذاری بر سایر نهاده‌ها می‌شود. حتی اجاره زمین برای تولید محصولی مانند گوجه فرنگی نیز تا دو برابر افزایش می‌یابد.

وی در ادامه افزود: افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیم بر افزایش هزینه‌های تولید دارد و محصول نهایی تولیدی کشت و صنعت‌ها به ناچار گران می‌شوند. دولت وظیفه دارد جهت جلوگیری از رکود، تسهیلات ارزان قیمت کافی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا از پس هزینه ها برآیند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دشت سبز غرب گفت: ازطرفی گرانی بیش از حد باعث عدم تقاضای موثر می‌شود و در صورت عدم مهار تورم میزان خرید مصرف‌کننده داخلی به ناچار نه از روی عدم نیاز بلکه از جهت عدم قدرت خرید کاهش می‌یابد و اینگونه در تولید کالاهای خارجی، تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی هر دو متضرر می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در بعد بین المللی نیز شرکت‌های دارای برند و بازار مطمئن و مستمر می‌توانند از مزایای گرانی ارز سود ببرند به شرطی که کالای خود را به دلار بفروشند و موانع دست و پا گیر بازگشت ارز هم وجود نداشته باشد.

حمیدرضا جهانگیری در پایان گفت: در هر حال کنترل تورم و حمایت از تولید داخلی با اختصاص مشوق های مختلف می‌تواند در کوتاه مدت مسکنی باشد برای برنامه ریزی های میان و بلند مدت صنعت کشور.

سرویس خبری: صنعت غذا