1

مدیرعامل گروه زعفران سحرخیز خبر داد:مدل سازی تولید زعفران در ایران

دکتر فرهاد سحرخیز مدیرعامل و عضو هیئت مدیره گروه زعفران سحرخیز از مدل سازی تولید زعفران در شرایط کنترل شده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)،دکتر فرهاد سحرخیز؛ مدیرعامل گروه کشاورزی تولیدی سحرخیز اظهار کرد: گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی و سایه سنگین خشکسالی، تهدیدهای جدی هستند که همه دنیا از جمله ایران را تحت تاثیر قرار داده  است.

وی گفت: بنابراین بسیار حیاتی است که با اقداماتی پژوهشی و آینده‌نگرانه شیوه‌های جدید کشت محصولات مختلف کشاورزی و بالاخص تولیداتی استراتژیک، نظیر زعفران را مورد ارزیابی قرار دهیم.

سحرخیز افزود: با توجه به رویکرد اخیر بازارهای جهانی مبنی بر تولید و خرید محصولات ارگانیک، تولید محصولات کشاورزی در شرایط کنترل شده می‌تواند منجر به تولید محصولاتی عاری از کود و سموم باشد.

وی بیان کرد: طی سال‌های گذشته به دلیل استفاده بی رویه از کود و سم، متاسفانه حتی در مزارعی که در ۱۰ سال  اخیر از هیچ گونه کود و سمی استفاده نشده نیز شاهد باقیمانده سموم هستیم که البته این موضوع تهدید بسیار جدی  برای صنعت زعفران ایران است.

سحرخیز اظهار کرد: زعفران گیاهی است استراتژیک در دنیا، که بالغ بر ۹۰ درصد تولید آن در ایران صورت می پذیرد بنابراین نیاز به مدلینگ کردن این گیاه ارزشمند نظیر مدلینگ ذرت در آمریکا و برنج در تایلند، بسیار ضروری است.

این کارآفرین برجسته کشور ادامه داد: در این شیوه از تولید با اندازه‌گیری دقیق دمای بحرانی، شرایط نوری، رطوبتی، زمان و میزان گلدهی بدون محدودیت مزرعه می‌توان به مدل درستی از رشد و گلدهی زعفران دست یافت. همچنین می‌توان با وارد کردن شرایط محدود کننده مزرعه، بر حسب کیفیت پیاز و مدیریت اعمال شده در مزارع، عملکرد و کیفیت زعفران را پیش بینی کرد.

سحرخیز به چالش‌‎های صنعت زعفران اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های صنعت زعفران در حوزه پس از برداشت عدم مکانیزه بودن پاک کردن گل زعفران است. صنتعگران این حوزه هر ساله با چالش تولید گل در بازه زمانی محدود مواجه‌اند که به کمک این روش می‌توان از دوماه قبل تا چهار ماه پس از پایان فصل گل زعفران در هر منطقه  اقدام به تولید زعفران کرد و بدین ترتیب طول بازه زمانی مواد اولیه و به عبارتی دیگر خوراک ماشین‌های گل پرکنی را فراهم کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه دنیا با چالش گرمایش زمین و تغییرات جدی اقلیمی مواجه است این خطر برای کشور ایران از یک سو به دلیل قرار گرفتن در ناحیه گرم و خشک به شدت جدی تر است و از سوی دیگر افت شدید بارش‌های سالانه برای محصولات کشاورزی ایران و بالاخص زعفران مزید بر علت شده است. براین اساس به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده جهانی زعفران انجام فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی جهت تولید در شرایط کنترل شده بسیاری ضروری است.

سحرخیز بیان کرد: بررسی متغیرهائی نظیر نور، سرما، رطوبت، در کنترل زمان گلدهی و کیفیت زعفران بعمل آمده، بررسی بهترین بستر جهت کاشت زعفران در شرایط کنترل شده،  بررسی بهترین شیوه تغذیه زعفران در محیط بدون خاک با هدف حفظ پیاز و درشت شدن پیاز و کوتاه کردن فاصله تولید تا فرآوری با هدف بدست آوردن محصولی با ویژگی‌های کیفی (قدرت رنگی، عطر و طعم)، کمی (عیار گل) و فیزیکی (بازارپسندی) از اهداف پروژه شرکت است.

مرتضی مذهبی؛ معاونت پژوهشی مرکز علمی کاربردی سحرخیز بیان کرد: در حال حاضر تولید زعفران در شرایط کنترل شده مقرون بصرفه نیست اما تحقیقات و مطالعات هدفمند در این مسیر می تواند دستاورد هایی ارزشمند از جمله تولید محصولات ارگانیک و عاری از سموم، نیازسنجی دقیق گیاه زعفران و ترسیم مدلینگ زعفران، افزایش بازه زمانی تولید زعفران، افزایش عیار زعفران با کوتاه کردن فاصله برداشت تا فرآوری و بسیاری مزایای دیگر را به دنبال داشته باشد.