1

مدیرکل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد: کاهش قیمت گوجه‌فرنگی و پیاز با ورود محصولات جنوب کشور

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: هرساله با تغییر فصل و ورود به پاییز، با کاهش عرضه محصولات تابستانی و افزایش قیمت‌ها روبه‌رو می‌شویم که به‌زودی با ورود محصولات استان‌های جنوبی، قیمت گوجه‌فرنگی، پیاز و سیب‌زمینی کاهش می‌یابد.

حسین اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال‌های اخیر شاهد عرضه محصولات تازه‌خوری در فصل پاییز و زمستان هستیم، بنابراین با ورود فصل سرما و وقفه اندکی در تولید و عرضه، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

وی اظهارداشت: طبق آمارها تولید پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و وضعیت تولید مناسب است، اما با تغییر فصل باید منتظر محصولات «طرح استمرار» از استان‌های جنوبی کشور باشیم.

به گزارش ایرنا، طرح استمرار یا همان طرح خارج از فصل، به دلیل شرایط جغرافیایی مناطق ارائه شده است. به عبارتی زمانی که در زمستان، بسیاری از نقاط کشور درگیر بارش برف هستند، در نقاطی دیگر شرایط آب و هوایی برای کشت محصولات پرمصرفی همچون سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی مساعد است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی تاکیدکرد: وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید است و نقشی در کنترل قیمت محصولات کشاورزی در بازار ندارد.

وی گفت: طبق آمارها در سال زراعی ۹۹ – ۱۳۹۸ در مقطع تولید پاییزه ۱۴۰ هزار و ۶۲۰ تن گوجه‌فرنگی در سطح سه هزار و ۴۴۰ هکتار تولید شد. این در حالی است که در سال زراعی ۹۸ – ۱۳۹۷ میزان تولید ۱۴۵ هزار و ۸۶۹ تن در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار بود.

اصغری اضافه‌کرد: همچنین در مقطع تولید پاییزه سال زراعی ۹۹ – ۱۳۹۸ نزدیک به یک میلیون و ۴۴ هزار و ۲۵۶ تن پیاز در سطح ۲۰ هزار و ۷۱ هکتار تولید شد، درحالی که در سال زراعی پیش از آن یک میلیون و ۳۵ هزار و ۶۷ تن در سطح ۲۲ هزار و ۱۱۶ هکتار تولید شده بود.

وی ادامه‌داد: در سال گذشته زراعی در مقطع تولید پاییزه، سه میلیون و ۷۸۴ هزار و ۸۶۸ تن سیب‌زمینیدر سطح ۱۰۰ هزار و ۶۰۹ هکتار تولید شد، این آمار در سال زراعی  ۹۸ – ۱۳۹۷ به میزان سه میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۳۱ تن در سطح ۹۷ هزار و ۲۲۶ هکتار بوده است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: آمارهای موجود نشان می‌دهد سطح زیر کشت و تولید گوجه‌فرنگی تولید پاییزه امسال با سال گذشته اختلاف چندانی ندارد، همچنین تولید پیاز با وجود کاهش سطح حدود دو هزار هکتاری، اما به دلیل عملکرد مناسب حدود ۹ هزار تن افزایش دارد.

وی گفت: برپایه برنامه طرح استمرار سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ ، مقرر است یک میلیون و ۴۷ هزارو ۴۰۰ تن گوجه‌فرنگی در سطح ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار، ۵۴۲ هزار و ۱۵۰ تن پیاز در سطح ۱۱ هزار و ۷۵۰ هکتار و ۱۷۰ هزار و ۵۰۰ تن سیب‌زمینی در سطح چهار هزار و ۹۵۰ هکتار تولید شود.

اصغری اظهارداشت: سطح اجرایی محقق شده تاکنون در سال زارعی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹، به میزان  ۳۷۰ هزار و ۸۹۰ تن پیاز در سطح هفت هزار و ۵۴۶ هکتار و ۳۵ هزار و ۲۱۴ تن سیب‌زمینی در سطح ۹۷۱ هکتار برآورد شده است.

این مقام مسوول گفت: در طرح استمرار، محصول گوجه فرنگی از اواسط آبان‌ماه، پیاز از اواسط آذرماه و سیب‌زمینی از اواخر دی‌ماه امسال به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش ایرنا، در سال زراعی ۹۹ -۱۳۹۸ کل تولید سالیانه بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن پیاز در سطح ۶۸ هزار هکتار، بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزارتن گوجه فرنگی در سطح ۱۳۰ هزار هکتار و بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب‌زمینی در سطح ۱۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور در فصول مختلف تولید و به بازارهای مصرف عرضه شد.

طبق آخرین نرخ‌نامه میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران نیز قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی بوته‌رس بین ۶ هزار تا ۱۰ هزار تومان، پیاز شیری، زرد و قرمز بین سه هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان و سیب‌زمینی بین یک هزار و ۷۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

براساس گزارش‌های موجود از بازار، با ورود به فصل پاییز  قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی بین ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان، پیاز بین ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و سیب‌زمینی بین چهار هزار تا پنج هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

سرویس خبری: کشاورزی