1

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری: پیش بینی تولید۵۰۰ هزارتن لیموترش درسالجاری/عرضه خارج ازفصل علت گرانی است

مدیرکل دفترمیوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از پیش بینی تولید۴۸۰ تا ۵۰۰ هزارتن لیموترش در کشور در سال جاری خبر داد که نسبت به سال گذشته حداقل بیش از ۳۰ هزارتن افزایش دارد.

ابوالقاسم حسن پور  در گفت و گوبا خبرنگار اقتصادی ایرنا سطح زیر کشت لیموترش را حدود ۳۰ هزار هکتار بارور و غیربارور اعلام کرد و افزود:این محصول در استان های هرمزگان، فارس، جنوب کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، کرمانشاه و خوزستان تولید می شود.
وی دلیل گرانی لیموترش را عرضه این محصول در خارج از فصل عنوان کرد و اظهارداشت: بخش عمده تولید لیموترش مربوط به نیمه مردادماه تا اواخر مهر ماه است که از استان های هرمزگان و فارس برداشت می شود.
وی تصریح کرد: لیموترشی که هم اکنون خارج از فصل در بازار عرضه می شود از ارقام چهارفصل (لایم کوات) است که در تمامی فصول سال محصول دارند، این ارقام دورگ دارای پوست ضخیم هستند که کیفیت آنان نسبت به لیموترش فصل پائین تر و قابلیت آبگیری ندارد.
به گفته مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی ، تعداد درختان ارقام چهارفصل لیموترش در کشور محدود است، یعنی اگر باغداری ۱۰۰هکتار باغ لیموترش داشته باشد ۵ تا ۱۰ درخت لایم کوات برای خود مصرفی سالیانه دارد، اما به دلیل گران بودن این محصول در خارج از فصل برداشت این محصول به بازار عرضه می شود.

** اصلاح باغات لیموترش به ۱۰ میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد

حسن پور درباره بیماری جاروک لیموترش گفت: سال گذشته حدود ۴۵۰ هزار تن لیموترش در کشور تولید شد که در اثر بیماری جاروک لیموترش بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن خسارت دیدیم.
وی اظهار داشت: هر ساله با بیماری جاروک لیموترش مواجه هستیم و برای کنترل این بیماری به کمک ستاد مبارزه با حوادث غیرمترقبه بحران کشور نیاز داریم تا بتوانیم با مهار بیماری، تولید را افزایش دهیم.
این مقام مسئول افزود: براساس براوردها حداقل به ۱۰۰ میلیارد ریال( ۱۰ میلیارد تومان) اعتبار نیاز داریم تا با مدیریت دانش بنیان بتوانیم در مدت پنج تا ۶ سال با حذف باغات آلوده، بکارگیری ارقام مقاوم به بیماری جاروک لیموترش، این باغات را اصلاح و مدیریت کنیم.
حسن پور گفت: حدود ۲ سال است که برنامه اصلاح باغات لیموترش در دست اجراست اما به دلیل نبود اعتبارات کافی این عملیات به کندی پیش می رود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم لیموترش برزیلی ۲۷۰ هزار ریال( ۲۷ هزارتومان) و لیموترش سنگی ۱۳۰ هزار ریال( ۱۳ هزارتومان) در میدان های میوه و تره بار و با قیمت های بیش از این در بازار به فروش می رسد.
حسین مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی علت گرانی لیموترش را کف برکردن باغات در چهارسال گذشته و کمبود تولید عنوان کرد و گفت: چندی پیش لیموترش بهاره میناب در بازار با قیمت ۷۰ هزار ریال(۷ هزارتومان) عرضه می شد که هم اکنون قیمت این محصول نیز به ۱۲۰ هزارریال( ۱۲ هزارتومان) رسیده است.
وی می گوید، لیموی بهاره میناب در برخی استان ها به شکل محدود عرضه می شود زیرا بخش عمده این محصول برای مصارف آبگیری به مصرف می رسد.
به گفته مهاجران، برخی افراد سودجو از تفاله لیموترش میناب برای عطر دارکردن آب لیموهای سال گذشته و یا ماقبل آن استفاده می کنند و به اسم آب لیموی تازه به فروش می رسانند که همین امر باعث کمبود عرضه لیموترش میناب به بازار شده است.