1

مدیرکل میگو سازمان شیلات ایران: ۹۵ درصد میگوی کشور صادر می شود/ سهم ۳۸ درصدی امارات

مدیرکل میگو سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته ۱۸ هزارتن میگو در کشور تولید شد که سالیانه حدود ۹۵ درصد آن به کشورهای عربی و اروپایی صادر و مابقی به مصرف داخلی می رسد.

وحید معدنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان این که مصرف میگو نسبت به سالهای گذشته رشد داشته است، افزود: هم اکنون فرهنگ سازی و رشد مصرف میگو در داخل کشور در برنامه های سازمان شیلات ایران قرار دارد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۸ درصد میگوی تولیدی ایران به امارات، ۳۶ درصد به کشورهای آسیای جنوب شرقی و حدود ۲۰ درصد به اروپا صادر می شود که بخش عمده حمل و نقل آن به شکل دریایی انجام می شود.
معدنی با اشاره به این که استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و گلستان مناطق عمده تولید میگو در کشور هستند، گفت: درحال حاضر میگوی صادراتی ایران در داخل فرآوری و بسته بندی می شود و در برخی موارد بسته بندی، برچسب و کارتن محصولات صادراتی تحت نظارت برخی شرکت های متقاضی در داخل کشورمان صورت می گیرد.
وی درباره سرمایه گذاری در این بخش گفت: هم اکنون تولید میگو در کشور با سرمایه گذاری داخلی انجام می شود و در این زمینه سرمایه گذاری خارجی نداشته ایم.

** سهم واردات غذای میگو پنج درصد است
وی با اشاره به این که بخشی از غذای میگو از طریق واردات تامین می شود، گفت: در سال های گذشته تکنولوژی و ماشین آلات تولید غذای میگو در ایران وجود نداشت بنابراین بخش عمده این نهاده وارد می شد، اما با احداث کارخانجات مجهز به دستگاه ها و تکنولوِژی های نوین هم اکنون سهم واردات غذای میگو به حدود ۵ درصد رسیده است.
مدیر کل میگو سازمان شیلات ایران افزود: برخی براین باورند ضریب تبدیل غذای میگوی وارداتی شاید بهتر از تولید داخلی باشد، اما اینگونه نیست زیرا هم اکنون هفت کارخانه مجهز به تکنولوژی های نوین برای تولید غذای میگو هستند و تولیدات انان دست کمی از تولیدات خارجی ندارد.
معدنی گفت: در حال حاضر برای انتقال تکنولوژی تولید غذای میگو و آبزیان، واردات دستگاه ها و ماشین آلات نوین، آموزش کارشناسان بخش خصوصی تحت عنوان کارشناس مجوز، برگزاری کلاس های اموزشی بهره برداران (کارشناس مروج)، ورود کارشناسان خارجی و برگزاری کارگاه های آموزشی و ارایه خدمات کارشناسی از طریق استقرار کارشناسان را در طول دوره پرورش مزارع در دست اجرا داریم که بیش از ۹۰ درصد انتقال دانش فنی از کشورهای آسیای جنوب شرقی تایلند، فیلیپین، مالزی، هند و سنگاپور صورت می گیرد.
وی با بیان این که ماشین آلات خوراک دام و آبزیان در داخل کشور تولید نمی شود، گفت: برای ارتقای دانش فنی و انتقال تکنولوژی طبیعی است کارخانجات ما تحت لیسانس کشورهای دیگر قرار بگیرند تا از خدمات گارانتی، پشتیبانی و آموزش های لازم بهره مند شوند.
معدنی با اشاره به این که در تولید و پرورش میگو نیازمند دانش فنی جدید هستیم، افزود: هم اکنون در پروش میگو به دستگاه های هواده پرتاب غذا و تجهیزاتی که سیستم پرورش را به شکل مکانیزاسیون انجام دهد، نیازمندیم که تمامی اینها می تواند ترکیبی از دانش فنی خارجی و داخلی باشد که البته تولیدات داخلی در ارجحیت قرار دارد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از ۲۷ کارخانه تولید غذای دام، طیور و آبزیان در کشور فعال است که تولیدات آنان با وارداتی قابل رقابت است.